Oddziaływanie wywołujące względnie trwałe i pozytywne zmiany w aktywności i zachowaniu człowieka lub grup społecznych.
Ze względu na sfery rozwoju podlegające kształtowaniu wyróżniamy np. wychowanie fizyczne, moralne, społeczne, religijne, estetyczne, itd.
Proces wychowania jest intencjonalny, bezpośredni, celowy, zorganizowany, zaplanowany i interakcyjny. Dwukierunkowość oddziaływań zakłada aktywne uczestnictwo wychowanka, który jest podmiotem wychowania. Interakcja ta nie jest jednak symetryczna - wyodrębnione są w niej dwie role - wychowującego i wychowywanego. Między osobami w relacji istnieją różnice kompetencji oraz wiedzy na temat celu i metod działania wychowawczego.
W psychologii wychowawczej wyróżnia się za R. Rortym dwie funkcje wychowania:
1. emancypacyjną: wiąże się z takim organizowaniem środowiska, któy ma sprzyjać rozwojowi i realizacji potencjału wychowanka; 2. socjalizacyjna: wiąże się z przygotowywaniem ludzi do podejmowania różnych zadań w społeczeństwie i na jego rzecz.
W działaniu wychowawczym korzysta się zazwyczaj z aktywności wychowanka, stwarzając określone sytuacje, dzięki którym samodzielnie dochodzi on do, zamierzonych w celach, efektów.
Brzezińska A. (2000) Psychologia wychowania. W: Strealu J. (red) Psychologia. Podręcznik akademicki T.III, Gdańsk GWP.
Siuta J. red. (2005) Słownik Psychologii. Kraków, Wydawnictwo Zielona Sowa.
Ze względu na sfery rozwoju podlegające kształtowaniu wyróżniamy np. wychowanie fizyczne, moralne, społeczne, religijne, estetyczne, itd.
Proces wychowania jest intencjonalny, bezpośredni, celowy, zorganizowany, zaplanowany i interakcyjny. Dwukierunkowość oddziaływań zakłada aktywne uczestnictwo wychowanka, który jest podmiotem wychowania. Interakcja ta nie jest jednak symetryczna - wyodrębnione są w niej dwie role - wychowującego i wychowywanego. Między osobami w relacji istnieją różnice kompetencji oraz wiedzy na temat celu i metod działania wychowawczego.
W psychologii wychowawczej wyróżnia się za R. Rortym dwie funkcje wychowania:
1. emancypacyjną: wiąże się z takim organizowaniem środowiska, któy ma sprzyjać rozwojowi i realizacji potencjału wychowanka; 2. socjalizacyjna: wiąże się z przygotowywaniem ludzi do podejmowania różnych zadań w społeczeństwie i na jego rzecz.
W działaniu wychowawczym korzysta się zazwyczaj z aktywności wychowanka, stwarzając określone sytuacje, dzięki którym samodzielnie dochodzi on do, zamierzonych w celach, efektów.
Brzezińska A. (2000) Psychologia wychowania. W: Strealu J. (red) Psychologia. Podręcznik akademicki T.III, Gdańsk GWP.
Siuta J. red. (2005) Słownik Psychologii. Kraków, Wydawnictwo Zielona Sowa.