Ogłaszamy okres przejściowy na zaliczenie stażu klinicznego przez IPZ dla osób, które ukończyły PSP przed 2021 r.: do końca 2027 r. na rozpoczęcie stażu i do końca 2029 r. na zakończenie stażu.
Oznacza to, że jeżeli osoba chce uzyskać dyplom całego IPSP, poza spełnieniem pozostałych wymogów musi rozpocząć staż najpóźniej w 2027 r. i zakończyć w 2029 r. oraz dostarczyć w tym czasie zaświadczenie o ukończeniu stażu z ośrodka stażowego. Po tym terminie nie będzie można uzyskać takiego dyplomu.
Profesjonalna Szkoła Psychoterapii
im. Profesora Jerzego Mellibrudy
Integracyjny Program Szkolenia Psychoterapeutów Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii obejmuje 1400 godz., w tym: cz. I - 960 godz. teoretyczno-warsztatowych oraz cz. II - 360 godz. stażu klinicznego. Posiada akredytację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej.
Profesjonalna Szkoła Psychoterapii została utworzona w 2002 r. przez Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Założycielem Szkoły był profesor SWPS, dr hab. Jerzy Mellibruda – certyfikowany psychoterapeuta i superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Dyrektorem jest Zofia Sobolewska-Mellibruda, certyfikowana psychoterapeutka i superwizor Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Równolegle do szkolenia warsztatowego i wykładów w PSP prowadzony jest staż kliniczny w Ośrodku Psychoterapeutycznym NZOZ „Ogród” IPZ, który obejmuje prowadzenie, pod cotygodniową superwizją, psychoterapii indywidualnej oraz uczestnictwo w zebraniach klinicznych. Do stażu w ośrodku kwalifikujemy osoby, które ukończyły drugi rok PSP.
Podstawowym zadaniem Szkoły jest wszechstronne przygotowanie do samodzielnego i profesjonalnego uprawiania psychoterapii oraz do twórczej integracji dorobku podejść psychoterapeutycznych, na użytek osobistej praktyki absolwentów. Pomagamy w rozwijaniu umiejętności integracji dorobku nurtów: humanistyczno-fenomenologicznego i poznawczo-behawioralnego.
Absolwenci całego programu integracyjnego szkolenia będą mogli ubiegać się o Certyfikat Psychoterapeuty Integracyjnego lub o inne certyfikaty psychoterapeutyczne.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE PSP
Poszukiwanie integracji podejść psychoterapeutycznych obejmuje różne koncepcje teoretyczne i kliniczne, pragmatykę postępowania terapeuty oraz dobór optymalnych strategii i procedur terapeutycznych do specyfiki problemów pacjenta.
Wyniki badań empirycznych i analizy kliniczne wskazują, że czynniki decydujące o efektywności psychoterapii mają uniwersalny charakter. Żadne z istniejących podejść psychoterapeutycznych nie udowodniło większej skuteczności niż pozostałe. Wskazuje to na potrzebę prowadzenia poszukiwań ponad podziałami tworzonymi przez tradycyjne szkoły w psychoterapii oraz zmiany w tradycyjnych formach szkolenia psychoterapeutów. Poszukiwanie twórczej integracji różnych podejść terapeutycznych jest szczególnie wartościowym nurtem we współczesnej praktyce i teorii psychoterapii - nie jest tożsame z eklektycznym posługiwaniem się różnorodnymi technikami psychoterapeutycznymi.
Kluczową rolę w profesjonalnej psychoterapii odgrywają wiedza, osobiste doświadczenia i właściwości terapeuty oraz jego umiejętności wpływające na:
- kształt relacji i komunikacji z pacjentem oraz rozumienie procesu psychoterapii,
- trafność i elastyczność doboru strategii i procedur terapeutycznych,
- zaangażowanie pacjenta w pracę nad zmianą osobistą.
Uczestnicy szkolenia będą mieli warunki do poszukiwania takiej formy integrowania istniejących podejść terapeutycznych, które będzie dostosowane do ich cech indywidualnych oraz użyteczne do pracy z różnymi pacjentami.
ELEMENTY PROGRAMU MERYTORYCZNEGO
1. PSYCHOLOGICZNE I MEDYCZNE ROZUMIENIE ZDROWEGO I ZABURZONEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA
Uczestnicy będą zapoznawać się ze współczesną wiedzą psychologiczną i medyczną dotyczącą zagadnień istotnych dla rozumienia indywidualności pacjenta (różne koncepcje osobowości), jego zaburzeń (wybrane zagadnienia z psychopatologii, ze szczególnym poszerzeniem wiedzy o zaburzeniach osobowości i zaburzeniach afektywnych) oraz z możliwościami integracji perspektywy psychologicznej i psychiatrycznej.
2. POZNAWANIE PACJENTA I ROZUMIENIE PRZEBIEGU PSYCHOTERAPII
Poznawanie w celu pomagania - Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o osobie korzystającej z pomocy, w celu pogłębienia zrozumienia jej sposobu życia, jej problemów oraz poszukiwania wyjaśnienia mechanizmów przyczynowych oraz ich genezy.
Poznawanie procesu i planowanie w przebiegu psychoterapii - Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o treści i przebiegu spotkań terapeutycznych, zbierania i opracowywania informacji o doświadczeniach uzyskiwanych przez klienta w czasie terapii, analizowania przebiegu kolejnych etapów pracy psychoterapeutycznej, określanie celów i kierunków pracy terapeutycznej, wybór i przygotowywanie strategii postępowania, integrowanie strategii i metod, przewidywanie i rozpoznawanie przeszkód, ocena przebiegu i efektów.
3. OPRACOWYWANIE PRACY DYPLOMOWEJ – kliniczne studium procesu psychoterapii
4. KOMUNIKACJA TERAPEUTYCZNA I BUDOWANIE RELACJI
Umiejętności komunikacji terapeutycznej - Uczestnicy będą poznawać i ćwiczyć uniwersalne umiejętności profesjonalnej komunikacji psychoterapeutycznej oparte na osobistych zdolnościach terapeuty do tworzenia pomocnej relacji terapeutycznej oraz na podstawowych umiejętnościach komunikacji terapeutycznej.
Specyficzne umiejętności związane ze stosowaniem technik: rozwijanie umiejętności stosowania interwencji poznawczych i behawioralnych, rozwijanie umiejętności pracy z wyobrażeniami, rozwijanie umiejętności prowadzenia pracy terapeutycznej skoncentrowanej na procesie doświadczania, rozwijanie umiejętności prowadzenia spotkania grupowego.
5. GŁÓWNE SYSTEMY PSYCHOTERAPII i POSZUKIWANIE INTEGRACJI
Uczestnicy będą zapoznawać się ze współczesną wiedzą istotną dla rozumienia różnych sposobów uprawiania psychoterapii i myślenia o pacjentach i ich problemach.
Seminaria, wykłady, pokazy filmów szkoleniowych przedstawiających pracę psychoterapeutyczną i kliniczne komentarze autorytetów w zakresie integracji psychoterapii, wskazówki do lektury.
Wprowadzenie do głównych systemów psychoterapii
Prezentacja panoramy szkół i podejść psychoterapeutycznych:
- psychoterapia skoncentrowana na osobie
- terapia Gestalt
- psychoterapia skoncentrowana na emocjach i doświadczaniu
- psychoterapia egzystencjalna
- terapie behawioralno-poznawcze
- terapie konstruktywistyczne
- podejście psychoanalityczne i psychodynamiczne
- historia i różne modele integracji psychoterapii
Pogłębienie wiedzy dokonywać się będzie poprzez koncentrację na wybranych aspektach procesu psychoterapii z uwzględnieniem czynników leczących w różnych podejściach.
Poszukiwanie integracji różnych podejść psychoterapeutycznych
Specyficzne dla całego programu szkolenia jest poszukiwanie integracji psychoterapii. W sposób pogłębiony studenci będą się zapoznawać z teorią i praktyką takich podejść jak:
- Psychoterapia skoncentrowana na osobie według Carla Rogersa
- Terapia multimodalna Arnolda Lazarusa
- Integracyjne podejście behawioralno-poznawcze Donalda Meichenbauma
- Terapia schematów osobistych (wg Jeffreya Younga)
- Terapia skoncentrowana na doświadczaniu (wg Leslie Greenberga)
- Podejście egzystencjalne (wg Irvina Yaloma )
Integracyjny model 7 ścieżek psychoterapeutycznych - stanowi podstawę szkolenia i obejmuje:
- Rozwijanie relacji terapeutycznej
- Eksplorację doświadczeń osobistych
- Modyfikacje poznawcze i behawioralne
- Dramatyzacje wyobrażeniowe i ekspresyjne
- Uzyskiwanie wglądu i zrozumienia
- Rekonstrukcje narracji osobistych
- Modyfikacje sposobu życia przez pacjenta
Warsztaty mistrzowskie – prezentacja i analiza filmów szkoleniowych pokazujących pracę psychoterapeutyczną i komentarze kliniczne wybitnych psychoterapeutów takich jak: Carl Rogers - podejście skoncentrowane na osobie, Fritz Perls - terapia Gestalt, Irving Yalom - grupowe podejście interpersonalne, James Bugental - podejście humanistyczno-egzystencjalne, Arnold Lazarus - terapia multimodalna, Albert Ellis - terapia poznawcza, Aaron i Judyta Beck - terapia poznawcza, Jeffrey Young - terapia schematów.
6. SEMINARIUM NA TEMAT ETYCZNYCH ASPEKTÓW PSYCHOTERAPII ORAZ ROLI WARTOŚCI w PROCESIE POMAGANIA
W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się z zasadami Kodeksu Etycznego Psychologa, Kodeksu Etycznego Psychoterapeuty, Ethical Guidelines of The European Association for Psychotherapy oraz specyfiką dylematów etycznych związanych z różnymi typami sytuacji występujących w psychoterapii.
7. STRATEGIE i PROCEDURY TEMATYCZNE w PSYCHOTERAPII
Przedstawione zostaną ogólne zasady planowania pracy psychoterapeutycznej oraz rekomendacje specyficzne dla różnych problemów klinicznych. W ramach cyklu seminariów warsztatowych przedstawione będą strategie pracy psychoterapeutycznej specyficzne dla takich tematów klinicznych jak:
- lęk i niepokój, zaburzenia lękowe
- gniew i kontrola agresywnych zachowań
- smutek i żal po stracie, zaburzenia depresyjne
- tendencje autodestrukcyjne, próby samobójcze
- poczucie krzywdy, poczucie winy i wstydu
- specyfika zaburzeń Dorosłych Dzieci Alkoholików
- uzależnienia od substancji chemicznych
- zaburzenia jedzenia
- praca nad traumami
- problemy par
8. UCZESTNICTWO w TRENINGACH OSOBISTYCH
W ramach programu przewidziane są praktyczne zajęcia w treningu interpersonalnym, intrapersonalnym oraz w treningu prowadzenia grupy. Jest to okazja do osobistych doświadczeń służących autorefleksji i rozwijaniu zdolności dostrzegania i uwzględniania osobistego wpływu terapeuty na przebieg procesu psychoterapii (w łącznym wymiarze około 200 godzin) i uczenia się potrzebnych w psychologicznym pomaganiu umiejętności. Dla części osób zostanie stworzona okazja do uczestnictwa w dodatkowych sesjach psychoterapii grupowej w wymiarze 150 – 200 godzin (nie wchodzą one w skład programu).
9. UMIEJĘTNOŚCI i PROCEDURY
W serii warsztatów uczestnicy będą też mieli okazję do poznawania i ćwiczenia różnych procedur technicznych stosowanych w celu strukturalizowania sytuacji psychoterapeutycznych. Tematy warsztatów:
- umiejętności empatycznej rozmowy psychoterapeutycznej
- metodyka pracy gestaltowskiej
- techniki dramatyzacyjne
- techniki z wykorzystywaniem fantazji i wizualizacji
- wybrane procedury terapii poznawczo-behawioralnej
- prowadzenie psychoterapii grupowej
- opracowywanie strategii psychoterapeutycznych
- rozpoznawanie problemów i schematów osobistych pacjenta
- współpraca psychoterapeuty z psychiatrą
- analiza nagrań sesji filmowych uczestników szkolenia z ich pacjentami
10. SUPERWIZJA KLINICZNA
Każdy z uczestników Szkoły uczestniczy w systematycznej superwizji klinicznej własnej pracy psychoterapeutycznej (około 150 godzin). W czasie superwizji studenci przedstawiają m.in. całościowe studia przypadku swoich pacjentów, zapisy video fragmentów sesji prowadzonej przez siebie psychoterapii oraz omawiają z superwizorem osobiste i kliniczne aspekty pracy z pacjentem.
Zajęcia superwizyjne prowadzą certyfikowani psychoterapeuci i superwizorzy psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej:
Dorota Brewińska, Anna Cylwik, Anna Dodziuk, Jolanta Hojda, Agata Janasz-Osowska, Jacek Maślankowski, Maria Natorska, Jolanta Siechowicz, Magdalena Skibińska-Kwiatek, Jacek Skrobot, Mariusz Szuta.
Superwizje zespołu prowadzi Zofia Sobolewska-Mellibruda.
W skład zespołu prowadzącego szkolenie wchodzą także: dr Władysław Sterna - lek. psychiatra, dr Dorota Nowocin, dr Anna Małecka, Iwona Kołodziejczyk.
ZASADY ORGANIZACYJNE
Sesje prowadzone są na żywo w IPZ lub w systemie hybrydowym. W przypadku obostrzeń związanych z epidemią COVID, może wystąpić konieczność pracy on line.
- Czas trwania
- Część I teoretyczno-warsztatowa trwa 4 lata i obejmuje 960 godzin dydaktycznych zajęć, w tym: 160 godz. superwizji oraz 170 godzin zorganizowanej pracy własnej. Wymagane jest też 80 godz. indywidualnej psychoterapii. IPZ może zaliczyć psychoterapię odbytą poza naszym ośrodkiem psychoterapii.
- Część II staż kliniczny obejmuje 360 godz. w Ośrodku Psychoterapii IPZ NZOZ „Ogród”. W wyjątkowych sytuacjach IPZ może zaliczyć staż poza naszym ośrodkiem. Szczegóły stażu są zawarte w regulaminie „Warunki zaliczenia stażu klinicznego”, który studenci otrzymują na I sesji PSP.
- Zajęcia prowadzone są na ogół w postaci dwu i pół dniowych sesji (piątek-niedziela) odbywających się raz w miesiącu. Treningi są pięcio- lub czterodniowe.
- Część I szkolenia kończy się napisaniem pracy końcowej i jej obroną, czyli egzaminem ustnym.
- Nabór, selekcja i przygotowanie uczestników
Kandydaci do Szkoły powinni mieć ukończone studia wyższe. Pożądane jest, aby Kandydaci mieli doświadczenia w praktyce związanej z pomocą psychologiczną i dysponowali możliwościami prowadzenia psychoterapii z kilkoma pacjentami w czasie uczestniczenia w szkoleniu. Kwalifikacja odbędzie się na podstawie indywidualnych rozmów z kandydatami oraz analizy ankiet.
Po zaliczeniu obu części szkolenia studenci otrzymają Dyplom ukończenia Integracyjnego Programu Szkolenia Psychoterapeutów IPZ - Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii.
Daje to możliwość do ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty poza Instytutem Psychologii Zdrowia PTP.