Płeć psychologiczna chłopców wychowywanych przez samotne matki
Elżbieta Napora
Płeć psychologiczna chłopców wychowywanych przez samotne matki
Autorzy podejmujący zagadnienie tożsamości płciowej są zgodni: prawidłowa identyfikacja z płcią może przebiegać tylko w warunkach, kiedy dziecko ma kontakt z ojcem i matką.
Dziecko wychowywane w pełnym rodzinnym środowisku wychowawczym poddawane jest oddziaływaniu wartości, symboli, którym obydwoje rodzice nadają różne znaczenia. Poddane zaś oddziaływaniu jednego z rodziców, ma ograniczone możliwości poznania specyfiki ról społecznych i znaczenia nadawanego tym rolom przez dwie różne płcie.
Tożsamość płciowa
Płeć, płciowość, tożsamość płciowa – różnorodność pojęć powoduje wiele sposobów ich definiowania. Po raz pierwszy pojęcie tożsamości płciowej wprowadziła Janet T. Spence (1984), potem uzupełnili je Nancy J. Chodorow (1978) i Carol Gilligan (1982), którzy upatrują genezę tożsamości w procesie socjalizacji dziewcząt i chłopców (Mandal 1996, s. 30).
Płeć psychologiczna tworzy strukturę ja, a jej ostateczny kształt uzależniony jest m.in. od różnego rodzaju identyfikacji z osobami znaczącymi, w tym przede wszystkim z rodzicem jako wzorem i osobą mającą największy wpływ na dziecko, szczególnie w okresie dzieciństwa i adolescencji.
Tożsamość płciowa to utożsamianie się z płcią męską bądź żeńską, jej kształtowanie to złożony proces biologiczny, psychologiczny i socjologiczny.
Męskość i kobiecość według niektórych nurtów psychologii (np. psychoanalizy) wiąże się z osiągnięciem fazy genitalnej – pełnej identyfikacji z własnym biologicznym wyposażeniem. Dziecko, rozpoznając swoją biologiczną płeć, uznaje i akceptuje w pewnym momencie fakt, że jest chłopcem lub dziewczynką. Proces ten ma rozwojową kontynuację w okresie dojrzewania i prowadzi do pełnej akceptacji własnej płciowości oraz wszystkiego, co z niej wynika, w tym późniejszych ról społecznych i rodzicielskich.
Z psychologicznego punktu widzenia proces identyfikacji płciowej uaktywnia się w okresie dorastania, w którym poprzez stopniowe wchodzenie w życie społeczne dorastający wzmacniają swoje stosunki z innymi ludźmi, którzy poza rodzicami mogą stanowić obiekty identyfikacji.
Rozwój płciowości człowieka jest procesem wieloetapowym, pojawiającym się już w okresie prenatalnym, obejmującym formowanie się płci fizycznej, rozwój preferencji seksualnych i kształtowania się subiektywnego poczucia przynależności do konkretnej płci (Diamant, Mc Anulty 1995, s. 46)[1]. Późniejsze doświadczenia jednostki utrwalają, modyfikują bądź zmieniają jakość odbioru siebie w kategoriach tożsamości płciowej.
Rola rodziców
Pomimo różnorodności czynników wywierających wpływ na proces identyfikacji z płcią i dosyć złożonego ich oddziaływania, wydaje się, że wpływ rodziców, a w szczególności ojca, jest niezaprzeczalny. W literaturze przedmiotu wskazuje się na silne powiązania pomiędzy funkcjonowaniem rodziny a tym, na jakich ludzi wyrastają wychowywane w niej dzieci. Rodzina jako podstawowa grupa społeczna kształtuje postawę wobec płci. Dziecko poszukując wzorów własnej płci, naśladuje rodziców i wychowawców. Na podstawie badań można stwierdzić, że ojcowie w większym stopniu niż matki zwracają uwagę na cechy zachowania właściwego poszczególnym płciom, wywierają większy wpływ na dziecko, aby postępowało w sposób właściwy dla swojej płci (por. Doktór 1991)[2]. Natomiast matka samotnie wychowująca syna ma ograniczone możliwości oddziaływania na niego, dziecku brakuje odmiennego wzorca płci i z konieczności wzoruje się tylko na jednym.
Brak męskiego wzorca do naśladowania zmusza chłopca do tworzenia spaczonego obrazu cech mężczyzny, a tworzony wizerunek może być zabarwiony cechami kobiecymi.
Ojciec stawiając dziecku wymagania, uczy je bardziej dojrzałego sposobu zdobywania miłości - poprzez doskonalenie się. Dostarcza autorytetu, nagradza i karze, wprowadza w środowisko pozarodzinne. Jest pośrednikiem pomiędzy światem ciepłych uczuć, stworzonym przez matkę, a światem zewnętrznym, budzącym często lęk i zagrożenie. Związki z nim sprzyjają formowaniu uporządkowanego obrazu świata i budowaniu „ja idealnego" zarówno u dziewcząt, jak i u chłopców. Ojciec stojący obok matki, troszczący się o rodzinę, ujawniający swój stosunek do żony, jest dla chłopców modelem płci. Także jego miłość do dzieci, zachowanie i poglądy wywierają wpływ na proces kształtowania się obrazu płci psychologicznej u syna.
Konieczność uczestnictwa ojca w procesie wychowania synów jest faktem bezspornym. Ojciec ma bowiem do spełnienia wiele funkcji wypływających z typowych dla mężczyzn cech zachowania się, które są nieodzowne w wychowaniu chłopców (Pospiszyl 1980)[3].
Badania
Całość zaprojektowanych badań empirycznych oparto na założeniu, iż dziecko wychowywane tylko przez matkę, pozbawione jest wzorca roli męskiej w sferze stosunku wobec siebie i innych. Posiadanie adekwatnego wizerunku roli chłopca będzie, wobec braku ojca, determinowane rolą kobiecą, jaką pełni wobec niego samotna matka.
Celem podjętych badań empirycznych było uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania badawcze:
- Czy typ rodziny determinuje typ płci psychologicznej chłopców?
- Czy występują istotne różnice pomiędzy tożsamością płciową u chłopców
wychowywanych przez samotne matki a ich rówieśnikami pochodzącymi z rodzin pełnych? - Czy nasilenie cech zgodnych z płcią biologiczną wzrasta wraz z wiekiem badanych chłopców?
Łącznie przebadano 42 chłopców będących w okresie adolescencji, wychowywanych przez samotne matki, a uzyskane wyniki porównano z tymi uzyskanymi od 30 chłopców pochodzących z rodzin pełnych. W badaniach uwzględniono chłopców pochodzących z rodzin niepełnych: osieroconych na skutek śmierci ojca oraz rozbitych z powodu rozwodu bądź porzucenia rodziny przez ojca.
Dla celów badawczych, pierwszą grupę - pochodzącą z rodzin samotnych matek - nazwano grupą opisową, drugą – z rodzin pełnych – kontrolną.
Badania zrealizowano przy zastosowaniu Inwentarza Płci Psychologicznej (IPP) A. Kuczyńskiej (1992)[4], opracowanego na podstawie teorii i empirycznego dorobku S.L. Bem. Płeć psychologiczna (w tym cztery jej typy) pojmowana jest jako spontaniczna gotowość do posługiwania się jej wymiarem w odniesieniu do siebie i świata. Określony typ płci psychologicznej to odpowiednia ilość punktów uzyskana w Skali Męskości i Kobiecości[5].
Klasyfikacja typów płciowych wg S. Bem
Cechy męskie Cechy kobiece Poziom natężenia |
Wysokie | Niskie |
Wysokie | Typ androgyniczny | Typ kobiecy |
Niskie | Typ męski | Typ niezróżnicowany |
(por. Bem 1994, s. 435) [6].
W charakterystyce badanej grupy chłopców wychowywanych zarówno przez samotne matki, jak i w rodzinach pełnych, brano pod uwagę następujące zmienne: wiek życia (dominują badani w przedziale wiekowym 16-18 lat, 43% wszystkich badanych osób), miejsce zamieszkania (małe miasta - 45%), czas nieobecności ojca (więcej niż 10 lat - 38%). W grupie kontrolnej dominowali chłopcy w wieku 16-18 lat (53%), zamieszkujący na wsi - 60% i wychowywani przez obydwoje rodziców przynajmniej przez 16 do 18 lat.
Obraz męskości
Analiza uzyskanych wyników pozwoliła dostrzec różnice pomiędzy badanymi grupami chłopców oraz cechy charakterystyczne u chłopców wychowywanych przez samotne matki. Szczegółowa prezentacja wartości statystycznych dla skal płciowości zawarta jest w tabeli 1.
Tabela 1. Wartości statystyczne dla analizowanych skal płciowości badanych chłopców
Skale wrażliwości płciowej |
Grupa opisowa (N=42) |
Grupa kontrolna (N=30) |
||
|
M |
SD |
M |
SD |
Skala Kobiecości (SK) |
47,74 |
7,60 |
49,80 |
6,46 |
Skala Męskości (SM) |
46,02 |
10,87 |
49,50 |
6,66 |
Tabela 2. Istotność różnic dla płci psychologicznej pomiędzy obydwoma grupami empirycznymiPorównanie średnich wartości (M) dla skal płciowości pokazuje, że najwyższe wyniki w IPP i bardziej zbliżone do siebie uzyskali chłopcy z grupy kontrolnej – wychowywani w rodzinach pełnych (SK M=49,80; dla SM M=49,50). Natomiast wartości odchyleń standardowych ukazują różnicę w obydwu badanych grupach. W grupie opisowej zarówno w Skali Kobiecości, jak i Męskości występują duże wahania w uzyskanych wynikach, co może oznaczać, że chłopcy przeceniają wartości niektórych cech męskich, pomijając i niedoceniając inne. Obraz męskości jest niezdecydowany i mało klarowny. W grupie kontrolnej natomiast wartości odchylenia są niższe i bardziej zbliżone do siebie, a badani opisują siebie w sposób bardziej zdecydowany z umiejętnością dostrzegania jednorodnych cech tworzących obraz męskości.
Lp |
Typy płci psychologicznej |
Badani z grupy opisowej |
Badani z grupy kontrolnej |
Wartość X2
|
p.i. |
||
F |
% |
F |
% |
||||
1. |
Męski mężczyzna |
10 |
23,80 |
10 |
33,30 |
0,79 |
n.i. |
2. |
Kobiecy mężczyzna |
11 |
26,20 |
1 |
03,30 |
5.04[7] |
0.05 |
3. |
Nieokreślony seksualnie |
16 |
38,00 |
10 |
33,30 |
0.17 |
n.i. |
4. |
Androgyniczny |
5 |
12,00 |
9 |
30,00 |
2.59 |
ten.0.05 |
Razem |
42 |
100,00 |
30 |
100,00 |
Wyniki z tabeli 2. ujawniają różnice istotne statystycznie pomiędzy dwoma rodzajami płci psychologicznej: kobiecy mężczyzna i typ androgyniczny. Z danych wynika, że chłopcy wychowywani przez samotne matki i nie posiadający wzoru męskości dla identyfikacji płciowej, istotnie częściej charakteryzują siebie przymiotami kobiecymi, posiadając więcej cech ze Skali Kobiecości. Chłopcy poddani oddziaływaniu tylko matki, posługują się częściej wymiarem kobiecości w płci psychologicznej zarówno w stosunku do siebie, jak i świata. Nie są męscy, bo brakuje im autorytetu skupiającego w sobie cechy uznane kulturowo za męskie.
Z poznawczego punktu widzenia interesujący jest rozkład wyników dla płci psychologicznej i nasilenia cech psychicznych dla niej w zależności od wieku badanych chłopców. Zależności pomiędzy wiekiem badanych chłopców a dominowaniem płci psychologicznej odzwierciedla tabela 3. (Do analizy posłużyli chłopcy w wieku 15-17 lat w zestawieniu z badanymi z przedziału 18-20 lat, porównywano wartości wewnątrz grup i pomiędzy nimi).
Tabela 3. Zestawienie wartości procentowych dla płci psychologicznej w obrębie badanych grup chłopców
Typ płci psychologicznej |
Chłopcy z grupy opisowej |
Chłopcy z grupy kontrolnej |
||
Wczesna adolescencja (15-17 lat) |
Późna adolescencja (18-20 lat) |
Wczesna adolescencja (15-17 lat) |
Późna adolescencja (18-20 lat) |
|
% |
% |
% |
% |
|
Męski mężczyzna Kobiecy mężczyzna Nieokreślony seksualnie Androgyniczny Razem |
15,00 40,00** 40,00 05,00* 100,00 |
42,90 07,10 28,60 21,40 100,00 |
25,00 00,00 43,80 31,20 100,00 |
33,33 11,12 22,22 33,33 100,00 |
* - ozn. istotność na poziomie 0,05; ** - ozn. istotność na poziomie 0,01
Przedstawione wyniki pokazują, że w okresie intensywnego dojrzewania psychicznego w grupie opisowej chłopców dominują cechy psychologicznej płci kobiecej oraz typu nieokreślony seksualnie. Ten ostatni typ dominuje zarówno u chłopców z grupy opisowej, jak i kontrolnej. Otrzymane wartości wskazują różnice istotne statystycznie w zakresie dwóch płci psychologicznych: kobiecy mężczyzna i typ androgyniczny, potwierdzając wcześniejszą analizę. Zestawione porównanie dla badanych chłopców w późnej adolescencji wyraźnie sugeruje różnice w danych procentowych. Ujawnia tendencję w zmianie dominowania cech przynależnych do kobiecości na korzyść cech charakteryzujących psychologiczną płeć: męski mężczyzna i androgyniczny. Wyróżniony okres życia badanych zamyka etap kształtowania się tożsamości płciowej, a następny etap w rozwoju będzie te cechy utrwalał. Taka zmiana orientacji na korzyść płci zgodnej z płcią biologiczną jest możliwa dzięki licznym kontaktom chłopców z rówieśnikami, autorytetami.
Wnioski
- Typ rodziny samotnej matki i specyfika jej funkcjonowania powoduje u chłopców, będących w okresie dojrzewania, trudności w prawidłowej identyfikacji płci psychologicznej zgodnej z płcią biologiczną. Chłopcy częściej dostrzegają u siebie cechy kulturowo przynależne do kobiety aniżeli do mężczyzny.
- Badani we wczesnym okresie adolescencji (15.-17. rok życia) są bardziej kobiecy niż pod koniec okresu dojrzewania. Zakres cech kobiecych przejawia się m.in. w uczuciowości, wrażliwości na potrzeby innych, łagodności, dbałości o swój wygląd, stereotypowo przypisywanych płci żeńskiej. Okres dojrzewania chłopców jest czasem, kiedy nie ma jeszcze ostatecznej identyfikacji z płcią, zgodnie z biologiczną.
- Dane charakteryzujące starszych chłopców w wieku 18-20 lat wyraźnie wskazują na skierowanie swojej psychologicznej orientacji płciowej w stronę psychologicznej płci męskiej (42,9%; zmniejsza się również odsetek osób nieokreślonych seksualnie - 28,6%; gdy w grupie adolescentów - 40%) oraz na androgynię przejawiającą się w niezależności i opiekuńczości, zwiększając efektywność funkcjonowania dorosłego mężczyzny. Zdecydowanie maleje odsetek chłopców z psychologiczną płcią kobiecą (grupa chłopców z wczesną adolescencją - 40%, z późną - 7,14%). Badani dostrzegają w swoim obrazie cechy męskości, takie jak: pewność siebie, skłonność do ryzyka, niezależność oraz dominowanie i otwartość na świat zdarzeń zewnętrznych.
Zrealizowane badania wykazały różnice istotne statystycznie w zakresie płci psychologicznej pomiędzy chłopcami pochodzącymi z różnych środowisk wychowawczych. Dokonana analiza ze względu na skromny zakres metod oraz liczebność badanej grupy raczej stawia problem badawczy, niż go rozwiązuje.
E.N.
[1] Diamant,L., Mc Anulty R.D. (1995). The psychology of sexual orientation, behavior and identyti. Westport/ London: Greenwood Press.
[2] Doktór, T. (1991). Nieobecni ojcowie. Psychologiczne konsekwencje braku udziału ojca w wychowaniu. „Nowiny Psychologiczne” nr 3-4.
[3] Pospiszyl, K. (1980). Ojciec a rozwój dziecka. Warszawa: WP.
[4] Kuczyńska, A. (1992). Płeć psychologiczna. Podstawy teoretyczne, dane empiryczne oraz narzędzia pomiaru. „Przegląd Psychologiczny”, nr 2.
[5] Skalę Męskości tworzą m.in. cechy: dominujący, niezależny, rywalizujący, nastawiony na sukces, łatwo podejmujący decyzję, pewny siebie, samowystarczalny, otwarty na świat zdarzeń zew.
Skalę Kobiecości tworzą m.in. cechy: wrażliwy, troskliwy, łagodny, gospodarny, czuły, wrażliwy na potrzeby innych, zdolny do poświęceń, delikatny, naiwny.
[6] Bem, S.L. (1994). Androgynia psychiczna a tożsamość płciowa, (w: ) Zimbardo, P.G., Floyd, L.R. Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
[7] W niniejszej prezentacji przyjęto za J. Guilfordem, że jeżeli w komórkach macierzystych jedna z liczebności była mniejsza niż 10, wówczas wprowadzono wzór na chi poprawką Yatesa na ciągłość (1962, s. 246).