Ogłaszamy okres przejściowy na zaliczenie stażu klinicznego przez IPZ dla osób, które ukończyły PSP przed 2021 r.: do końca 2027 r. na rozpoczęcie stażu i do końca 2029 r. na zakończenie stażu.
Oznacza to, że jeżeli osoba chce uzyskać dyplom całego IPSP, poza spełnieniem pozostałych wymogów musi rozpocząć staż najpóźniej w 2027 r. i zakończyć w 2029 r. oraz dostarczyć w tym czasie zaświadczenie o ukończeniu stażu z ośrodka stażowego. Po tym terminie nie będzie można uzyskać takiego dyplomu.
Informujemy o zakończeniu naboru do Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii im. Jerzego Mellibrudy na rok 2025/26.
Profesjonalna Szkoła Psychoterapii
Integracyjny Program Szkolenia Psychoterapeutów obejmuje Profesjonalną Szkołę Psychoterapii i Program Szkolenia Klinicznego. Posiada akredytację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
Profesjonalna Szkoła Psychoterapii to 4-letnie studia podyplomowe prowadzone od 2002 roku przez Instytut Psychologii Zdrowia we współpracy ze Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie. Założycielem i dyrektorem Szkoły jest profesor SWPS, dr hab. Jerzy Mellibruda – certyfikowany psychoterapeuta i superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Równolegle do studiów podyplomowych, prowadzony jest Program Szkolenia Klinicznego w Ośrodku Psychoterapeutycznym NZOZ Instytutu Psychologii Zdrowia w Warszawie, który obejmuje prowadzenie pod cotygodniową superwizją psychoterapii indywidualnej, pracę w charakterze koterapeuty w ramach psychoterapii grupowej i uczestnictwo w zebraniach klinicznych.
Studia w PSP trwają 44 miesiące i obejmują około 900 godzin szkolenia. Dla osób, które ukończyły pierwszy rok istnieje możliwość zaawansowanego szkolenia klinicznego (w tym własna psychoterapia) w wymiarze od 360 do 600 godzin.
Podstawowym zadaniem Szkoły jest wszechstronne przygotowanie do samodzielnego i profesjonalnego uprawiania psychoterapii oraz do twórczej integracji dorobku istniejących szkół psychoterapeutycznych, na użytek osobistej praktyki absolwentów. Koncentrujemy się na rozwijaniu umiejętności integracji trzech nurtów: humanistyczno-fenomenologicznego, poznawczo-behawioralnego oraz interpersonalno-psychodynamicznego.
Absolwenci Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii otrzymają dyplom ukończenia studiów podyplomowych oraz są przygotowywani do zdawania egzaminów certyfikacyjnych w zakresie psychoterapii. Absolwenci studiów podyplomowych i programu szkolenia klinicznego będą mogli ubiegać się o Certyfikat Psychoterapeuty Integracyjnego.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
Poszukiwanie integracji różnych podejść psychoterapeutycznych, obejmuje różne koncepcje teoretyczne i kliniczne, pragmatykę postępowania terapeuty oraz dobór optymalnych strategii i procedur terapeutycznych do specyfiki problemów pacjenta.
Wyniki badań empirycznych i analizy kliniczne wskazują, że czynniki decydujące o efektywności psychoterapii mają uniwersalny charakter. Żadne z istniejących podejść psychoterapeutycznych nie udowodniło większej skuteczności niż pozostałe. Wskazuje to na potrzebę prowadzenia poszukiwań ponad podziałami tworzonymi przez tradycyjne szkoły w psychoterapii oraz zmiany w tradycyjnych formach szkolenia psychoterapeutów. Poszukiwanie twórczej integracji różnych podejść terapeutycznych jest szczególnie wartościowym nurtem we współczesnej praktyce i teorii psychoterapii - nie jest tożsame z eklektycznym posługiwaniem się różnorodnymi technikami psychoterapeutycznymi.
Kluczową rolę w profesjonalnej psychoterapii odgrywają wiedza, osobiste doświadczenia i właściwości terapeuty oraz jego umiejętności wpływające na:
- kształt relacji i komunikacji z pacjentem oraz rozumienie procesu psychoterapii,
- trafność i elastyczność doboru strategii i procedur terapeutycznych,
- zaangażowanie pacjenta w pracę nad zmianą osobistą.
Uczestnicy studiów podyplomowych będą mieli warunki do poszukiwania takiej formy integrowania istniejących podejść terapeutycznych, które będzie dostosowane do ich cech indywidualnych oraz użyteczne do pracy z różnymi pacjentami.
ELEMENTY PROGRAMU MERYTORYCZNEGO
Psychologiczne i medyczne rozumienie zdrowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka
- Uczestnicy będą zapoznawać się ze współczesną wiedzą psychologiczną i medyczną dotyczącą zagadnień istotnych dla rozumienia indywidualności pacjenta (różne koncepcje osobowości), jego zaburzeń (wybrane zagadnienia z psychopatologii, ze szczególnym poszerzeniem wiedzy o zaburzeniach osobowości i zaburzeniach afektywnych) oraz procesu psychoterapii.
Cykl wykładów i dyskusji, lektura wybranych tekstów, sprawdziany wiedzy.
POZNAWANIE PACJENTA I PRZEBIEGU PSYCHOTERAPII
Poznawanie w celu pomagania- Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o osobie korzystającej z pomocy, w celu pogłębienia zrozumienia jej sposobu życia, jej problemów oraz poszukiwania wyjaśnienia mechanizmów przyczynowych oraz ich genezy.
Poznawanie procesu i planowanie w przebiegu psychoterapii - Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o treści i przebiegu spotkań terapeutycznych, zbierania i opracowywania informacji o doświadczeniach uzyskiwanych przez klienta w czasie terapii, analizowania przebiegu kolejnych etapów pracy psychoterapeutycznej , określanie celów i kierunków pracy terapeutycznej, wybór i przygotowywanie strategii postępowania, integrowanie strategii i metod, przewidywanie i rozpoznawanie przeszkód, ocena przebiegu i efektów.
OPRACOWYWANIE PRACY DYPLOMOWEJ – kliniczne studium procesu psychoterapii
KOMUNIKACJA TERAPEUTYCZNA I BUDOWANIE RELACJI
Umiejętności komunikacji terapeutycznej- Uczestnicy będą poznawać i ćwiczyć uniwersalne umiejętności profesjonalnej komunikacji psychoterapeutycznej oparte na osobistych zdolnościach terapeuty do tworzenia pomocnej relacji terapeutycznej oraz na podstawowych umiejętnościach komunikacji terapeutycznej.
Specyficzne umiejętności związane ze stosowaniem technik - rozwijanie umiejętności stosowania interwencji poznawczych i behawioralnych, rozwijanie umiejętności pracy z wyobrażeniami i fantazjami, rozwijanie umiejętności prowadzenia pracy terapeutycznej skoncentrowanej na procesie doświadczania, rozwijanie umiejętności prowadzenia spotkania grupowego.
GŁÓWNE SYSTEMY PSYCHOTERAPII i POSZUKIWANIE INTEGRACJI
Seminaria, pokazy filmów szkoleniowych przedstawiających pracę psychoterapeutyczną i kliniczne komentarze autorytetów w zakresie integracji psychoterapii, wskazówki do lektury.
Wprowadzenie do głównych systemów psychoterapii
Prezentacja panoramy szkół i podejść psychoterapeutycznych:
- terapie psychoanalityczne i psychodynamiczne
- terapie egzystencjalne
- terapia skoncentrowana na osobie
- terapia Gestalt i podejścia skoncentrowane na doświadczaniu
- terapie interpersonalne
- terapie behawioralno-poznawcze
- terapie systemowe
- terapie konstruktywistyczne
- historia i różne modele integracji psychoterapii
Pogłębienie wiedzy dokonywać się będzie poprzez koncentrację na wybranych aspektach procesu psychoterapii z uwzględnieniem czynników leczących w różnych podejściach.
Specyficzne dla całego programu szkolenia jest poszukiwanie integracji psychoterapii. w sposób pogłębiony studenci będą się zapoznawać z teorią i praktyką takich podejść jak:
- Psychoterapia skoncentrowana na osobie według Carla Rogersa
- Terapia multimodalna Arnolda.Lazarusa
- Integracyjne podejście behawioralno-poznawcze Donalda Meichenbauma
- Terapia schematów osobistych (wg.Jeffreya Younga)
- Terapia skoncentrowana na doświadczaniu (wg.Leslie Greenberga)
- Podejście egzystencjalne (wg. Irvina Yaloma i Rollo Maya)
- stanowi podstawę szkolenia i obejmuje:
- Uzdrawiającą relację terapeutyczną
- Eksplorację doświadczeń osobistych
- Modyfikacje poznawcze i behawioralne
- Transformacje procesu doświadczania i świadomości
- Uzyskiwanie wglądu i zrozumienia
- Rekonstrukcje narracji osobistych
- Modyfikacje sposobu życia przez pacjenta
Warsztaty mistrzowskie – prezentacja i analiza filmów szkoleniowych pokazujących pracę psychoterapeutyczną i komentarze kliniczne wybitnych psychoterapeutów takich jak: Carl Rogers, Fritz Perls - terapia Gestalt, Irving Yalom - grupowe podejście interpersonalne, James Bugental - podejście humanistyczno-egzystencjalne, Arnold Lazarus - terapia multimodalna, Albert Ellis - terapia poznawcza, Nathaniel Raskin - podejście skoncentrowane na osobie, Aaron i Judyta Beck - terapia behawioralno-poznawcza, Milton Erickson, Jeffrey Young, Paul Wachtel, James Masterson. w ramach zajęć lub jako dodatkowe sesje planowane są spotkania warsztatowe z wybitnymi polskimi i zagranicznymi specjalistami z zakresu psychoterapii.
SEMINARIUM NA TEMAT ETYCZNYCH ASPEKTÓW PSYCHOTERAPII ORAZ ROLI WARTOŚCI w PROCESIE POMAGANIA
W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się z zasadami Kodeksu Etycznego Psychologa, Kodeksu Etycznego Psychoterapeuty, Ethical Guidelines of The European Association for Psychotherapy oraz specyfiką dylematów etycznych związanych z różnymi typami sytuacji występujących w psychoterapii.
STRATEGIE i PROCEDURY TEMATYCZNE w PSYCHOTERAPII
Przedstawione zostaną ogólne zasady planowania pracy psychoterapeutycznej oraz rekomendacje specyficzne dla różnych problemów klinicznych. w ramach cyklu seminariów warsztatowych przedstawione będą strategie pracy psychoterapeutycznej specyficzne dla takich tematów klinicznych jak:
- lęk i niepokój
- gniew i kontrola agresywnych zachowań
- smutek i żal po stracie
- tendencje autodestrukcyjne
- poczucie krzywdy, poczucie winy i wstydu
- specyfika zaburzeń Dorosłych Dzieci Alkoholików
- uzależnienia od substancji chemicznych
- uzależnienia behawioralne (seksoholizm, bulimia i anoreksja, hazard, itd.)
- współuzależnienie jako specyficzna forma przystosowania do destrukcyjnego partnera
- PTSD - zespół zaburzeń stresu pourazowego
- problemy małżeńskie i seksualne
- problemy ofiar przemocy domowej
UCZESTNICTWO w TRENINGU OSOBISTYM
w ramach programu przewidziane są praktyczne zajęcia treningowe tworzące okazję do uzyskania osobistych doświadczeń służących autorefleksji i rozwijaniu zdolności dostrzegania i uwzględniania osobistego wpływu terapeuty na przebieg procesu psychoterapii (w łącznym wymiarze około 200 godzin).
Dla części osób, zostanie stworzona okazja do uczestnictwa w dodatkowych sesjach treningowej psychoterapii grupowej w wymiarze 150 – 200 godzin (nie wchodzą w skład programu).
W serii warsztatów uczestnicy będą mieli okazję do poznawania i ćwiczenia różnych procedur technicznych stosowanych w celu strukturalizowania sytuacji psychoterapeutycznych. Tematy warsztatów:
- trening umiejetności empatycznej rozmowy psychoterapeutycznej
- metodyka pracy gestaltowskiej
- psychodrama i odgrywanie ról
- techniki niewerbalne
- praca z grupami
- techniki kierowania fantazją i wizualizacja
- metody relaksacji, medytacji i treningu autogennego
- opracowywanie osobistych planów terapii
- treningi behawioralno-poznawcze
- treningi interpersonalne i inne (NLP, EMDR itp.)
Studenci uczestniczą również w serii seminariów warsztatowych pt. WPROWADZENIE DO PSYCHOANALIZY prowadzonych przez dr Ewę Kobylińską z Frankfurckiego Instytutu Psychoanalitycznego oraz w specjalnych warsztatach poświęconych TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ, TERAPII GESTALT oraz TERAPII SKONCENTROWANEJ NA ROZWIĄZANIU.
SUPERWIZJA KLINICZNA
Każdy z uczestników Szkoły uczestniczy w systematycznej superwizji klinicznej własnej pracy psychoterapeutycznej (około 150 godzin). w czasie superwizji studenci przedstawiają m.in. całościowe studia przypadku swoich pacjentów, zapisy audio-video fragmentów sesji prowadzonej przez siebie psychoterapii oraz omawiają z superwizorem osobiste i kliniczne aspekty pracy z pacjentem.
Zajęcia superwizyjne prowadzą certyfikowani psychoterapeuci i superwizorzy psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. w skład podstawowego zespołu prowadzącego szkolenie wchodzą: Jerzy Mellibruda, Anna Dodziuk, Jacek Skrobot, Zofia Sobolewska-Mellibruda, Wanda Trabert.
ZASADY ORGANIZACYJNE
I. Czas trwania
- Studia podyplomowe trwają 44 miesiące i obejmują 920 godzin zajęć dydaktycznych oraz 300 godzin zorganizowanej pracy własnej. Zajęcia na kolejnych latach trwają 300 + 270 + 250 + 100 godzin).
- Zajęcia prowadzone są na ogół w postaci dwu i pół dniowych sesji (piątek-niedziela) odbywających się raz w miesiącu.
- Dla absolwentów studiów podyplomowych udostępnione będą zaawansowane seminaria warsztatowo-superwizyjne oraz staże kliniczne.
II. Nabór, selekcja i przygotowanie uczestników
Kandydaci do Szkoły powinni mieć ukończone studia wyższe z zakresu psychologii, medycyny, resocjalizacji, pedagogiki lub kierunków pokrewnych. Pożądane jest, aby Kandydaci mieli doświadczenia w praktyce związanej z pomocą psychologiczną i dysponowali możliwościami prowadzenia psychoterapii z kilkoma pacjentami w czasie uczestniczenia w szkoleniu. Kwalifikacja odbędzie się na podstawie indywidualnych rozmów z kandydatami.
Zaliczenie studiów podyplomowych i programu klinicznego będzie tworzyć warunki do przystępowania do egzaminu i ubiegania się o certfikat psychoterapeuty integracyjnego.
Osoby zainteresowane przyjęciem do Szkoły powinny nadesłać wypełnioną ankietę kandydata i wziąć udział w spotkaniu kwalifikacyjnym (o terminie spotkania zostaną zawiadomione).
Opłata za rozmowę kwalifikacyjną wynosi 100 zł.
Ankietę można pobrać też z naszej strony: