Integracyjny Program Szkolenia Psychoterapeutów
Program posiada akredytację Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Obejmuje Profesjonalną Szkołę Psychoterapii SWPS i Program Szkolenia Klinicznego. Profesjonalna Szkoła Psychoterapii to 4-letnie studia podyplomowe prowadzone przez Instytut od 2002 roku we współpracy z Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie. Podstawowym zadaniem Szkoły jest wszechstronne przeszkolenie przygotowujące do samodzielnego i profesjonalnego uprawiania psychoterapii oraz do twórczej integracji dorobku istniejących szkół psychoterapeutycznych na użytek osobistej praktyki absolwentów. Koncentrujemy się na rozwijaniu umiejętności integracji trzech nurtów: humanistyczno-fenomenologicznego, poznawczo-behawioralnego oraz interpersonalno-psychodynamicznego. Dla uczestników i absolwentów studiów podyplomowych prowadzony jest odrębnie Program Szkolenia Klinicznego w Ośrodku Psychoterapeutycznym NZOZ Instytutu Psychologii Zdrowia w Warszawie. Łącznie oba nurty szkolenia obejmują ponad 1260 godzin szkolenia.
ELEMENTY PROGRAMU MARYTORYCZNEGO
PSYCHOLOGICZNE I MEDYCZNE ROZUMIENIE ZDROWEGO I ZABURZONEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA - wiedza psychologiczna i medyczna dotycząca zagadnień istotnych dla rozumienia indywidualności pacjenta (różne koncepcje osobowości), jego zaburzeń (wybrane zagadnienia z psychopatologii, ze szczególnym poszerzeniem wiedzy o zaburzeniach osobowości i zaburzeniach afektywnych) oraz procesu psychoterapii).
GŁÓWNE SYSTEMY PSYCHOTERAPII I POSZUKIWANIE INTEGRACJI - wiedza istotna dla rozumienia różnych sposobów uprawiania psychoterapii i myślenia o pacjentach i ich problemach.
Wprowadzenie do głównych systemów psychoterapii
- Terapie psychoanalityczne i psychodynamiczne
- Terapia skoncentrowana na osobie Carla Rogersa
- Terapia Gestalt i podejścia skoncentrowane na doświadczaniu
- Terapie interpersonalne
- Terapie behawioralno-poznawcze
- Terapie systemowe
- Historia i modele integracji psychoterapii
Poszukiwanie integracji różnych podejść psychoterapeutycznych - w sposób pogłębiony studenci zapoznają się z teorią i praktyką takich podejść jak:
- Terapia multimodalna Arnolda Lazarusa
- Integracyjne podejście behawioralno-poznawcze Donalda Meichenbauma
- Terapia schematów osobistych (wg Jeffreya Younga)
- Terapia skoncentrowana na doświadczaniu (wg Leslie Greenberga)
Integracyjny model 7 ścieżek psychoterapeutycznych – stanowi podstawę szkolenia i obejmuje:
- Rozwijanie uzdrawiającej relacji terapeutycznej
- Eksplorację doświadczeń osobistych
- Modyfikacje poznawcze i behawioralne
- Transformacje procesu doświadczania i świadomości
- Uzyskiwanie wglądu i zrozumienia
- Rekonstrukcja narracji osobistych
- Modyfikacje sposobu życia przez pacjenta
Warsztaty mistrzowskie - prezentacja i analiza filmów szkoleniowych pokazujących pracę psychoterapeutyczną i komentarze kliniczne wybitnych psychoterapeutów m.in. takich jak: Carl Rogers, Fritz Perls, Irving Yalom, James Bugental, Arnold Lazarus , Albert Ellis , Nathaniel Raskin, Aaron i Judyta Beck, Milton Erickson, Paul Wachtel, Jeffrey Young, James Masterson oraz spotkania warsztatowe z wybitnymi polskimi i zagranicznymi specjalistami z zakresu psychoterapii.
SEMINARIUM NA TEMAT ETYCZNYCH ASPEKTÓW PSYCHOTERAPII ORAZ ROLI WARTOŚCI W PROCESIE POMAGANIA - zasady Kodeksu Etycznego Psychoterapeuty oraz specyfika dylematów etycznych związanych z różnymi typami sytuacji występujących w psychoterapii.
STRATEGIE I PROCEDURY TEMATYCZNE W PSYCHOTERAPII - ogólne zasady planowania pracy psychoterapeutycznej oraz rekomendacje charakterystyczne dla różnych problemów klinicznych. Strategie i metodyka pracy psychoterapeutycznej specyficzne dla takich tematów klinicznych jak: lęk i zaburzenia lękowe, gniew i kontrola agresywnych zachowań, smutek, stany depresyjne i żal po stracie, tendencje autodestrukcyjne, poczucie krzywdy, poczucie winy i wstydu, traumy powstałe w dzieciństwie, specyfika zaburzeń Dorosłych Dzieci Alkoholików i osób współuzależnionych, uzależnienia od substancji chemicznych, uzależnienia behawioralne (seksoholizm, bulimia i anoreksja, hazard), PTSD, problemy małżeńskie i seksualne, problemy ofiar przemocy domowej.
UCZESTNICTWO W TRENINGU OSOBISTYM - w ramach programu przewidziane są praktyczne zajęcia treningowe tworzące okazję do uzyskiwaniu doświadczeń osobistych służących autorefleksji i rozwijania zdolności dostrzegania i uwzględniania osobistego wpływu terapeuty na przebieg procesu psychoterapii.
UMIEJĘTNOŚCI I PROCEDURY
- Trening umiejętności empatycznej rozmowy psychoterapeutycznej
- Tworzenie indywidualnych strategii psychoterapeutycznych
- Metody rozpoznawania i transformacji destrukcyjnych schematów osobowościowych
- Dramatyzacje wyobrażeniowe i metodyka pracy gestaltowskiej
- Metody eksploracji doświadczeń osobistych
- Techniki niewerbalne
- Praca z grupami z uwzględnieniem procesu grupowego
- Techniki kierowania fantazją i wizualizacja
- Metody relaksacji i uczenie
- Techniki samomonitorowania i wprowadzania zmian w życie
- Procedury behawioralno-poznawcze
Studenci uczestniczą również w seminarium warsztatowym pt. WPROWADZENIE DO PSYCHOANALIZY prowadzonym przez dr Ewę Kobylińską z Frankfurckiego Instytutu Psychoanalitycznego.
SUPERWIZJA KLINICZNA - każdy z uczestników Szkoły uczestniczy w systematycznej superwizji klinicznej własnej pracy psychoterapeutycznej. Uczestnicy przedstawiają m.in. całościowe studia przypadku swoich pacjentów, zapisy audio-video fragmentów sesji prowadzonej przez siebie psychoterapii oraz omawiają z superwizorem osobiste i kliniczne aspekty pracy z pacjentem. Zajęcia superwizyjne prowadzą certyfikowani psychoterapeuci i superwizorzy psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
W skład podstawowego zespołu prowadzącego szkolenie wchodzą: Jerzy Mellibruda, Anna Dodziuk, Jacek Skrobot, Zofia Sobolewska-Mellibruda, Wanda Trabert .