Poradnia telefoniczna dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym 116 123
Zgodnie z Decyzją Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 15 lutego 2007 roku w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na „116” na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym (notyfikowana jako dokument nr C(2007) 249) numer 116 123 został zarezerwowany dla telefonu zaufania służącego wsparciu emocjonalnemu dorosłych. W czerwcu 2009 naszemu Instytutowi powierzono realizację tego projektu. W sprawie tej została zawarta także umowa z operatorem telefonicznym NETIA, który udostępnił wyposażenie techniczne niezbędne dla projektu oraz zapewnił bezpłatną łączność dla osób korzystającej z telefonicznej pomocy kryzysowej.
Realizacja projektu obejmuje:
- prowadzenie systemu telefonicznych konsultacji dla osób potrzebujących wsparcia w sytuacjach kryzysowych,
- rozwijanie i udostępnianie systemu skierowania osób korzystających z pomocy telefonicznej do lokalnie działających specjalistów i instytucji wspierających w celu kontynuacji pomocy,
- prowadzenie internetowych działań informacyjnych i edukacyjnych wspierających interwencje kryzysowe.
Praca poradni telefonicznej obejmuje:
- udzielanie wsparcia psychologicznego osobom dzwoniącym oraz poradnictwo psychologiczne, pedagogiczne i prawne z zakresu sytuacji kryzysowych i problemów życiowych,
- edukację w zakresie strategii rozwiązywania problemów i możliwości prawnego działania w sytuacjach związanych z alkoholem, narkotykami, zaburzeniami zdrowia psychicznego, trudnościami małżeńskimi, partnerskimi, wychowawczymi, finansowymi,
- motywowanie do podejmowania działań mających na celu zażegnanie kryzysu,
- kierowanie do lokalnych placówek pomocowych.
Koordynatorem poradni jest Maria Jarco a opiekę na poradnią mailową i stroną WWW sprawuję Magda Chemycz i Grażyna Opara