Specjalistyczne Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
Kurs zaawansowany rozwija kompetencje zawodowe w zakresie prowadzania interwencji w rodzinie z problemem przemocy, pracy z dorosłymi osobami doświadczającymi przemocy i osobami stosującymi przemoc, rozpoznawania problemów współistniejących z przemocą, takich jak uzależnienie od alkoholu, współuzależnienie itd., pracy z dziećmi dotkniętymi problemem przemocy.
SESJA I. Diagnoza problemów występujących w rodzinie. Ustalanie planu pracy z rodziną z problemem przemocy. Zawieranie kontraktu. Informowanie o pomocy. Analiza mitów i stereotypów dotyczących przemocy wobec osób starszych. Diagnoza sytuacji oraz kontakt z osobą starszą doświadczającą przemocy w rodzinie.
SESJA II. Diagnoza ofiar przemocy w kontekście nadużywania środków psychoaktywnych. Praca z osobą doświadczającą przemocy z problemem alkoholowym (pierwszy kontakt + dalsze kierunki pracy). Osoba współuzależniona z problemem przemocy w rodzinie. Typowe reakcje na wydarzenia traumatyczne, specyfika PTSD u ofiar przemocy w rodzinie (pierwszy kontakt). Praca z osobami mającymi objawy PTSD w reakcji na przemoc. Problemy ze zdrowiem psychicznym, jako reakcja na przemoc (pierwszy kontakt).
SESJA III. Standardy dotyczące diagnozy dzieci krzywdzonych, różnicowanie kryzysów rozwojowych i objawów dziecka krzywdzonego, zaniedbywanie dzieci – diagnoza, konsekwencje doświadczania zaniedbywania, zachowania ryzykowne dzieci, jako konsekwencje przemocy w rodzinie, dziecko sprawcą przemocy wobec rodzica, praca z rodzicem krzywdzącym: relacja matka-dziecko, diagnoza i terapia więzi w rodzinie z problemem przemocy, konsultacje wychowawcze dla rodzica niekrzywdzącego, medyczne aspekty zaniedbywania dzieci, wpływ ujawnienia przemocy na funkcjonowanie rodziny.
SESJA IV. Program korekcyjno- edukacyjny według modelu z Duluth - umiejętności pracy ze sprawcami. Grupa korekcyjno- edukacyjna jako odpowiedź społeczności lokalnej na przemoc, plan akcji i zmian oraz plan bezpieczeństwa, kwestionariusz kontrolowania złości. Rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu ze sprawcą. Jak pomóc sprawcy przemocy zmienić swoje agresywne zachowania na niekontrolujące i pozbawione przemocy.
SESJA V. Procedury obowiązujące i rekomendowane – „Niebieskie Karty” dla Policji, pomocy społecznej, służby zdrowia, placówek oświatowo-wychowawczych i gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Kompetencje służb niezbędnych do rozwiązywania problemów przemocowych. Standardy pracy miejsc pomocowych (punkty informacyjno-konsultacyjne, poradnie ambulatoryjne, ośrodki stacjonarne, hostele, specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie itd.). Zasady pracy interdyscyplinarnej. Koordynacja pracy nad konkretnymi przypadkami. Tworzenie i realizacja lokalnych programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Aktualne uregulowania prawne i rekomendacje przydatne w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Profilaktyka wypalenia zawodowego. Superwizja pracy działających zespołów interdyscyplinarnych.
SESJA VI. Tworzenie i rozwój pracy grupy. Wprowadzenie do roli trenera. Rola osoby pracującej z grupą – kompetencje interpersonalne. Trudni uczestnicy, trudne sytuacje w grupie. Zaplanowanie krótkiej formy pracy z grupą. Proces grupowy, czynniki mające wpływ na leczenie, elementy utrudniające pracę trenera grupowego, zadania trenera grupowego. Superwizja pracy uczestników.
Ukończenie SPPWR I SSPPWR daje możliwość ubiegania się o certyfikat konsultanta lub specjalisty w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Kierownikiem szkolenia jest Piotr Antoniak.