Czas nieleczonej psychozy a objawy kliniczne i funkcje poznawcze w grupie pacjentów z pierwszym epizodem schizofrenii

Beata Galińska, Agata Szulc, Andrzej Czernikiewicz

Rok: 2005
Czasopismo: Psychiatria Polska
Numer: 5

Cel pracy: Czas nieleczonej psychozy jest czynnikiem związanym z naturalnym przebiegiem schizofrenii. Długi czas jest związany z gorszym funkcjonowaniem przedchorobowym i gorszym rokowaniem. Ostatnie badania oceniają wpływ czasu nieleczonej psychozy na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Celem naszego badania było określenie związku między czasem nieleczonej psychozy a rodzajem i nasileniem objawów klinicznych, a także funkcjonowaniem poznawczym pacjentów z pierwszym epizodem schizofrenii. Metoda: Zbadano 30 pacjentów z pierwszym epizodem schizofrenii przy pomocy testu WCST, podtestów Słownik, Arytmetyka i Klocki z WAIS-R (PL) oraz wykonano badanie uwagi i próbę fluencji werbalnej. Wyniki: Średni czas nieleczonej psychozy w badanej grupie wynosił 31,3 tygodnia. Na podstawie mediany (10 tyg.) podzielono pacjentów na grupy z krótkim i długim czasem nieleczonej psychozy. Wyniki skal klinicznych i testów neuropsychologicznych nie różniły się istotnie w obu grupach. Nie stwierdzono korelacji czasu nieleczonej psychozy z wynikami skal klinicznych i testów neuropsychologicznych. Wnioski: Czas nieleczonej psychozy nie jest związany ze stanem klinicznym i funkcjami poznawczymi w grupie pacjentów z pierwszym epizodem psychozy.