Portal psychologiczny: Instytut Psychologii Zdrowia

Nabór do Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii na rok 2021 został zakończony.

Profesjonalna Szkoła Psychoterapii
im. Profesora Jerzego Mellibrudy

Integracyjny Program Szkolenia Psychoterapeutów obejmuje 960 godz. Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii oraz 360 godz. stażu klinicznego. Posiada akredytację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej.

Profesjonalna Szkoła Psychoterapii to 4-letnia szkoła utworzona w 2002 r. przez Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Założycielem Szkoły był profesor SWPS, dr hab. Jerzy Mellibruda – certyfikowany psychoterapeuta i superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Dyrektorem jest Zofia Sobolewska-Mellibruda, certyfikowana psychoterapeutka i superwizor Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Równolegle do szkolenia warsztatowego i wykładów w PSP prowadzony jest staż kliniczny w Ośrodku Psychoterapeutycznym NZOZ „Ogród” IPZ, który obejmuje prowadzenie, pod cotygodniową superwizją, psychoterapii indywidualnej oraz uczestnictwo w zebraniach klinicznych. Do stażu w ośrodku kwalifikujemy osoby, które ukończyły drugi rok PSP.

Podstawowym zadaniem Szkoły jest wszechstronne przygotowanie do samodzielnego i profesjonalnego uprawiania psychoterapii oraz do twórczej integracji dorobku podejść psychoterapeutycznych, na użytek osobistej praktyki absolwentów. Pomagamy w rozwijaniu umiejętności integracji dorobku nurtów: humanistyczno-fenomenologicznego i poznawczo-behawioralnego.

Absolwenci Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii otrzymają dyplom ukończenia szkolenia. Absolwenci całego programu integracyjnego będą mogli ubiegać się o Certyfikat Psychoterapeuty Integracyjnego oraz o inne certyfikaty psychoterapeutyczne.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE PSP

Poszukiwanie integracji podejść psychoterapeutycznych obejmuje różne koncepcje teoretyczne i kliniczne, pragmatykę postępowania terapeuty oraz dobór optymalnych strategii i procedur terapeutycznych do specyfiki problemów pacjenta.

Wyniki badań empirycznych i analizy kliniczne wskazują, że czynniki decydujące o efektywności psychoterapii mają uniwersalny charakter. Żadne z istniejących podejść psychoterapeutycznych nie udowodniło większej skuteczności niż pozostałe. Wskazuje to na potrzebę prowadzenia poszukiwań ponad podziałami tworzonymi przez tradycyjne szkoły w psychoterapii oraz zmiany w tradycyjnych formach szkolenia psychoterapeutów. Poszukiwanie twórczej integracji różnych podejść terapeutycznych jest szczególnie wartościowym nurtem we współczesnej praktyce i teorii psychoterapii - nie jest tożsame z eklektycznym posługiwaniem się różnorodnymi technikami psychoterapeutycznymi.
Kluczową rolę w profesjonalnej psychoterapii odgrywają wiedza, osobiste doświadczenia i właściwości terapeuty oraz jego umiejętności wpływające na:

  • kształt relacji i komunikacji z pacjentem oraz rozumienie procesu psychoterapii,
  • trafność i elastyczność doboru strategii i procedur terapeutycznych,
  • zaangażowanie pacjenta w pracę nad zmianą osobistą.

Uczestnicy szkolenia będą mieli warunki do poszukiwania takiej formy integrowania istniejących podejść terapeutycznych, które będzie dostosowane do ich cech indywidualnych oraz użyteczne do pracy z różnymi pacjentami.

ELEMENTY PROGRAMU MERYTORYCZNEGO

1. PSYCHOLOGICZNE I MEDYCZNE ROZUMIENIE ZDROWEGO I ZABURZONEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA

Uczestnicy będą zapoznawać się ze współczesną wiedzą psychologiczną i medyczną dotyczącą zagadnień istotnych dla rozumienia indywidualności pacjenta (różne koncepcje osobowości), jego zaburzeń (wybrane zagadnienia z psychopatologii, ze szczególnym poszerzeniem wiedzy o zaburzeniach osobowości i zaburzeniach afektywnych) oraz z możliwościami integracji perspektywy psychologicznej i psychiatrycznej.

2. POZNAWANIE PACJENTA I ROZUMIENIE PRZEBIEGU PSYCHOTERAPII

Poznawanie w celu pomagania - Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o osobie korzystającej z pomocy, w celu pogłębienia zrozumienia jej sposobu życia, jej problemów oraz poszukiwania wyjaśnienia mechanizmów przyczynowych oraz ich genezy.

Poznawanie procesu i planowanie w przebiegu psychoterapii - Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o treści i przebiegu spotkań terapeutycznych, zbierania i opracowywania informacji o doświadczeniach uzyskiwanych przez klienta w czasie terapii, analizowania przebiegu kolejnych etapów pracy psychoterapeutycznej, określanie celów i kierunków pracy terapeutycznej, wybór i przygotowywanie strategii postępowania, integrowanie strategii i metod, przewidywanie i rozpoznawanie przeszkód, ocena przebiegu i efektów.

3. OPRACOWYWANIE PRACY DYPLOMOWEJ – kliniczne studium procesu psychoterapii

4. KOMUNIKACJA TERAPEUTYCZNA I BUDOWANIE RELACJI

Umiejętności komunikacji terapeutycznej - Uczestnicy będą poznawać i ćwiczyć uniwersalne umiejętności profesjonalnej komunikacji psychoterapeutycznej oparte na osobistych zdolnościach terapeuty do tworzenia pomocnej relacji terapeutycznej oraz na podstawowych umiejętnościach komunikacji terapeutycznej.

Specyficzne umiejętności związane ze stosowaniem technik: rozwijanie umiejętności stosowania interwencji poznawczych i behawioralnych, rozwijanie umiejętności pracy z wyobrażeniami, rozwijanie umiejętności prowadzenia pracy terapeutycznej skoncentrowanej na procesie doświadczania, rozwijanie umiejętności prowadzenia spotkania grupowego.

5. GŁÓWNE SYSTEMY PSYCHOTERAPII i POSZUKIWANIE INTEGRACJI

Uczestnicy będą zapoznawać się ze współczesną wiedzą istotną dla rozumienia różnych sposobów uprawiania psychoterapii i myślenia o pacjentach i ich problemach.

Seminaria, wykłady, pokazy filmów szkoleniowych przedstawiających pracę psychoterapeutyczną i kliniczne komentarze autorytetów w zakresie integracji psychoterapii, wskazówki do lektury.

Wprowadzenie do głównych systemów psychoterapii
Prezentacja panoramy szkół i podejść psychoterapeutycznych:

  • psychoterapia skoncentrowana na osobie
  • terapia Gestalt
  • psychoterapia skoncentrowana na emocjach i doświadczaniu
  • psychoterapia egzystencjalna
  • terapie behawioralno-poznawcze
  • terapie konstruktywistyczne
  • podejście psychoanalityczne i psychodynamiczne
  • historia i różne modele integracji psychoterapii

Pogłębienie wiedzy dokonywać się będzie poprzez koncentrację na wybranych aspektach procesu psychoterapii z uwzględnieniem czynników leczących w różnych podejściach.

Poszukiwanie integracji różnych podejść psychoterapeutycznych
Specyficzne dla całego programu szkolenia jest poszukiwanie integracji psychoterapii. W sposób pogłębiony studenci będą się zapoznawać z teorią i praktyką takich podejść jak:

  • Psychoterapia skoncentrowana na osobie według Carla Rogersa
  • Terapia multimodalna Arnolda Lazarusa
  • Integracyjne podejście behawioralno-poznawcze Donalda Meichenbauma
  • Terapia schematów osobistych (wg Jeffreya Younga)
  • Terapia skoncentrowana na doświadczaniu (wg Leslie Greenberga)
  • Podejście egzystencjalne (wg Irvina Yaloma )

Integracyjny model 7 ścieżek psychoterapeutycznych - stanowi podstawę szkolenia i obejmuje:

  • Rozwijanie relacji terapeutycznej
  • Eksplorację doświadczeń osobistych
  • Modyfikacje poznawcze i behawioralne
  • Dramatyzacje wyobrażeniowe i ekspresyjne
  • Uzyskiwanie wglądu i zrozumienia
  • Rekonstrukcje narracji osobistych
  • Modyfikacje sposobu życia przez pacjenta

Warsztaty mistrzowskie – prezentacja i analiza filmów szkoleniowych pokazujących pracę psychoterapeutyczną i komentarze kliniczne wybitnych psychoterapeutów takich jak: Carl Rogers - podejście skoncentrowane na osobie, Fritz Perls - terapia Gestalt, Irving Yalom - grupowe podejście interpersonalne, James Bugental - podejście humanistyczno-egzystencjalne, Arnold Lazarus - terapia multimodalna, Albert Ellis - terapia poznawcza, Aaron i Judyta Beck - terapia poznawcza, Jeffrey Young - terapia schematów.

6. SEMINARIUM NA TEMAT ETYCZNYCH ASPEKTÓW PSYCHOTERAPII ORAZ ROLI WARTOŚCI w PROCESIE POMAGANIA

W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się z zasadami Kodeksu Etycznego Psychologa, Kodeksu Etycznego Psychoterapeuty, Ethical Guidelines of The European Association for Psychotherapy oraz specyfiką dylematów etycznych związanych z różnymi typami sytuacji występujących w psychoterapii.

7. STRATEGIE i PROCEDURY TEMATYCZNE w PSYCHOTERAPII
Przedstawione zostaną ogólne zasady planowania pracy psychoterapeutycznej oraz rekomendacje specyficzne dla różnych problemów klinicznych. W ramach cyklu seminariów warsztatowych przedstawione będą strategie pracy psychoterapeutycznej specyficzne dla takich tematów klinicznych jak:

  • lęk i niepokój, zaburzenia lękowe
  • gniew i kontrola agresywnych zachowań
  • smutek i żal po stracie, zaburzenia depresyjne
  • tendencje autodestrukcyjne, próby samobójcze
  • poczucie krzywdy, poczucie winy i wstydu
  • specyfika zaburzeń Dorosłych Dzieci Alkoholików
  • uzależnienia od substancji chemicznych
  • zaburzenia jedzenia
  • praca nad traumami
  • problemy par

8. UCZESTNICTWO w TRENINGACH OSOBISTYCH
W ramach programu przewidziane są praktyczne zajęcia w treningu interpersonalnym, intrapersonalnym oraz w treningu prowadzenia grupy. Jest to okazja do osobistych doświadczeń służących autorefleksji i rozwijaniu zdolności dostrzegania i uwzględniania osobistego wpływu terapeuty na przebieg procesu psychoterapii (w łącznym wymiarze około 200 godzin) i uczenia się potrzebnych w psychologicznym pomaganiu umiejętności. Dla części osób zostanie stworzona okazja do uczestnictwa w dodatkowych sesjach psychoterapii grupowej w wymiarze 150 – 200 godzin (nie wchodzą one w skład programu).

9. UMIEJĘTNOŚCI i PROCEDURY
W serii warsztatów uczestnicy będą też mieli okazję do poznawania i ćwiczenia różnych procedur technicznych stosowanych w celu strukturalizowania sytuacji psychoterapeutycznych. Tematy warsztatów:

  • umiejętności empatycznej rozmowy psychoterapeutycznej
  • metodyka pracy gestaltowskiej
  • techniki dramatyzacyjne
  • techniki z wykorzystywaniem fantazji i wizualizacji
  • wybrane procedury terapii poznawczo-behawioralnej
  • prowadzenie psychoterapii grupowej
  • opracowywanie strategii psychoterapeutycznych
  • rozpoznawanie problemów i schematów osobistych pacjenta
  • współpraca psychoterapeuty z psychiatrą
  • analiza nagrań sesji filmowych uczestników szkolenia z ich pacjentami

10. SUPERWIZJA KLINICZNA

Każdy z uczestników Szkoły uczestniczy w systematycznej superwizji klinicznej własnej pracy psychoterapeutycznej (około 150 godzin). W czasie superwizji studenci przedstawiają m.in. całościowe studia przypadku swoich pacjentów, zapisy video fragmentów sesji prowadzonej przez siebie psychoterapii oraz omawiają z superwizorem osobiste i kliniczne aspekty pracy z pacjentem.
Zajęcia superwizyjne prowadzą certyfikowani psychoterapeuci i superwizorzy psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej:

Dorota Brewińska, Anna Cylwik, Anna Dodziuk, Jolanta Hojda, Agata Janasz-Osowska, Jacek Maślankowski, Maria Natorska, Jolanta Siechowicz, Magdalena Skibińska-Kwiatek, Jacek Skrobot, Mariusz Szuta.

Superwizje zespołu prowadzi Zofia Sobolewska-Mellibruda.

W skład zespołu prowadzącego szkolenie wchodzą także: dr Władysław Sterna - lek. psychiatra, dr Dorota Nowocin, dr Anna Małecka, Iwona Kołodziejczyk.

ZASADY ORGANIZACYJNE

  1. Czas trwania
    1. Studia podyplomowe trwają 4 lata i obejmują 960 godzin zajęć dydaktycznych w tym 300 godzin zorganizowanej pracy własnej.
    2. Zajęcia prowadzone są na ogół w postaci dwuipółdniowych sesji (piątek-niedziela) odbywających się raz w miesiącu. Trenigi są czterodniowe.
    3. Szkoła kończy się napisaniem pracy dyplomowej i egzaminem ustnym.
  2. Nabór, selekcja i przygotowanie uczestników
    Kandydaci do Szkoły powinni mieć ukończone studia wyższe z zakresu psychologii, medycyny, resocjalizacji, pedagogiki lub kierunków pokrewnych. Pożądane jest, aby Kandydaci mieli doświadczenia w praktyce związanej z pomocą psychologiczną i dysponowali możliwościami prowadzenia psychoterapii z kilkoma pacjentami w czasie uczestniczenia w szkoleniu. Kwalifikacja odbędzie się na podstawie indywidualnych rozmów z kandydatami oraz analizy ankiet.

Zaliczenie szkoły i stażu klinicznego będzie tworzyć warunki do przystępowania do egzaminu i ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty.

Osoby zainteresowane przyjęciem do Szkoły powinny nadesłać wypełnioną ankietę kandydata.

Ankietę można pobrać też z naszej strony:

PSP_ankieta_21_na_22.doc (48 kB)

logo-z-napisem-białe