Proces grupowy a efektywność psychoterapii
Leszek Sagadyn
Czasopismo: Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia
Numer: 2
Stałe monitorowanie procesu grupowego przez prowadzącego(prowadzących) wydaje się być jednym z głównych wyznaczników efektywności terapii we wszystkich rodzajach zaburzeń psychicznych
Proces grupowy a efektywność psychoterapii
Pierwsze próby celowego wykorzystania procesu grupowego do celów terapii, a może raczej wywierania wpływu na osoby, podejmował A. Messmer w połowie XVIII w. (hipnoza - teoria "magnetyzmu zwierzęcego").
Jednak największy rozwój psychoterapii grupowej jako metody nastąpił w USA i Wielkiej Brytanii w trakcie i po zakończeniu II wojny światowej. Pojawiła się wtedy konieczność terapii dużej liczby żołnierzy mających objawy "nerwic wojennych". Metody farmakologiczne okazały się w tego rodzaju zaburzeniach mało przydatne, a terapia indywidualna była zbyt czasochłonna i długotrwała. Jak się okazało, psychoterapia grupowa w populacji pacjentów z zaburzeniami konwersyjnymi była bardziej efektywna od współcześnie stosowanych indywidualnych metod terapii behawioralnej i psychodynamicznej. Potwierdzenie efektywności psychoterapii grupowej stało się impulsem do podjęcia prób stosowania jej w różnego rodzaju zaburzeń psychicznych i emocjonalnych oraz do rozpoczęcia badań nad wyodrębnieniem "czynników leczących". Wykorzystanie zjawisk dynamiki grupy - czyli prawidłowości psychologicznych i socjologicznych wynikających z kształtujących się w małej grupie zjawisk komunikacyjnych, tworzenia się spójności, poczucia bezpieczeństwa w grupie, kształtowania się swoistych dla danej grupy norm i zasad funkcjonowania, okazało się kluczem do realizacji stawianych celów terapeutycznych.
Współcześnie psychoterapia grupowa to metoda powszechnie stosowana w terapii różnego rodzaju zaburzeń psychicznych. Jest akceptowana przez specjalistów psychoterapii, lekarzy, psychologów, zalecana w programach terapii praktycznie wszystkich jednostek chorobowych występujących w psychiatrii (oczywiście stosuje się ją w różnym zakresie - czasem jako metodę pomocniczą - w przypadku psychoz, zaburzeń na tle organicznym, czasem zaś jako metodę zasadniczą stosowaną z wyboru - w uzależnieniach, zaburzeniach emocjonalnych, zaburzeniach "nerwicowych").
W poniższym zestawieniu spróbuję pokazać specyfikę procesu grupowego i niektórych istotnych elementów kontraktu i doboru do grup zalecanych w poszczególnych rodzajach zaburzeń psychicznych.
Nerwice | Psychozy | Uzależnienia (ZUA) |
Dobór pacjentów generalnie zależeć powinien od stawianych celów terapeutycznych, zazwyczaj rozpoznanie nozologiczne jest mniej istotne niż takie zmienne jak wiek, płeć, specyfika problemów osobistych czy indywidualne
predyspozycje osobowo¶ciowe. (W bież±cej prezentacji podział wg. rozpoznań poczyniono ze względów technicznych ). Wła¶ciwy dobór do grup warunkuje często powodzenie w realizacji celów terapeutycznych. Powinien też maksymalnie minimalizować zjawisko"wypadania z terapii" (drop out). Dobrze jes, t je¶li w grupie uczestnicz± osoby "różnorodne", jednak zdolne do refleksji społecznej. Nie zaleca się przyjmowania do grup osób wyraĽnie odbiegaj±cych w jakim¶ zakresie od reszty grupy np: jedna kobieta w męskiej grupie, homoseksualista w grupie z do¶wiadczeniami "więziennymi" itp | ||
Kryteria doboru: Pacjenci w wieku 18 - 60 l, sprawni intelektualnie, zaburzenia emocjonalne, reakcja na ostry i przewlekły stres(PTSD - ostatnio zaleca się specyficzne procedury i wyodrębnienie tej podgrupy pacjentów), zaburzenia
osobowo¶ci (z wył±czeniem antysocjalnych oraz "borderline" w ostrej fazie) - elastyczno¶ć oraz indywidualna kwalifikacja w doborze do poszczególnych grup - wskazana wstępna motywacja do terapii. Ewentualna farmakoterapia pod kontrol± lekarza. |
Pacjenci z rozpoznaniem zaburzeń psychotycznych typu schizofrenicznego, zaburzeń urojeniowych, kwalifikowani w zależno¶ci od celów grupowych. Pacjenci w ustabilizowanym stadium choroby bez ostrych objawów psychopatologicznych,
zdolni do percepcji i modyfikacji zachowań. Farmakoterapia konsultowana z lekarzem prowadz±cym na bież±co. Możliwy dobór pacjentów niepsychotycznych. | Pacjenci z rozpoznaniem ZUA, także z "podwójn± diagnoz±", po
detoksykacji, zdolni do percepcji, bez ostrych zaburzeń psychotycznych, stabilni emocjonalnie w stopniu pozwalaj±cym na koncentrację uwagi i pracę zadaniow±. Farmakoterapia pod kontrol± lekarza - konsultacja w trakcie trwania grupy. |
CELE OGÓLNE: wzrost samooceny, wzrost zaufania do siebie i innych, poprawa wgl±du i samo¶wiadomo¶ci, rozszerzenie możliwo¶ci działania i wyborów, budowanie niezależno¶ci osobistej przy jednoczesnym u¶wiadomieniu
współzależno¶ci z innymi ludĽmi, poprawa ¶wiadomo¶ci uczuć oraz uczenie się przeżywania uczuć bez konieczno¶ci poddawania się im, zmiany w rozpoznawaniu i hierarchii norm oraz przekonań destrukcyjnych, dawanie i branie wsparcia i zachęty, nauczenie się rozwi±zywania problemów osobistych, wzrost otwarto¶ci i szczero¶ci wobec wybranych osób, nauczenie się udzielania pomocnych informacji zwrotnych, nauczenie się (lub poprawa) komunikacji wprost oraz percepcji złożonych komunikatów międzyludzkich. . . inne. | ||
Cele specyficzne: poprawa wgl±du, wzrost tolerancji na sytuacje stresowe, lepsze rozpoznawanie i różnicowanie uczuć, przeżywanie bez "zapadania się w cierpienie", poprawa komunikacji interpersonalne, uadekwatnienie
i poprawa samooceny, pomoc w dostrzeganiu uzdolnień i możliwo¶ci, nauka relaksacji i panowania nad ciałem - redukcja objawów. | Redukcja napięcia psychicznego i niepokoju, poprawa wgl±du, akceptacja
siebie, swojej choroby --ograniczeń z niej wynikaj±cych, poprawa samooceny, poprawa zdolno¶ci interpersonalnych, komunikacji, odporno¶ci na frustracje, poprawa integracji wewnętrznej i zewnętrznej, poprawa samo¶wiadomo¶ci, a poprzez to uczenie się radzenia sobie z nawrotami. Cele edukacyjne z zakresu "psychoedukacji" i treningu asertywno¶ci. | Edukacja w zakresie problemów z uzależnieniem, psychoedukacja, poprawa odporno¶ci na frustracje, poprawa rozpoznawania i zdolno¶ci do przeżywania uczuć, praca nad celow± motywacj± do terapii, konfrontowanie w celu uznania
problemu, praca nad mechanizmami obronnymi, wzrost zaufania do ludzi i do siebie, poprawa komunikacji, zdolno¶ci do podejmowania decyzji, odpowiedzialno¶ci, poprawa kontroli inne. . . |
Specyfika i warunki kontraktu: Zasady i warunki kontraktu powinny być dostosowane do celów zakładanych przez prowadz±cych i uczestników grup, a także do indywidualnych możliwo¶ci i ograniczeń uczestników zwi±zanych głównie z istot± ich problemów. Niezbędnym wymogiem kontraktu terapeutycznego jest okre¶lenie sankcji oraz ich egzekwowania w przypadku naruszenia zasad uczestnictwa. W każdej z opisywanych grup pacjentów sposób zawierania i egzekwowania kontraktu będzie inny ze względu na charakter zaburzeń uczestników, a co za tym idzie ich możliwo¶ci adaptacyjne i szybko¶ć przyswajania norm grupowych. Zawsze jednak musi być reakcja na naruszenie zasad kontraktu. Warto zawrzeć kontrakt również na pi¶mie - wzmocnienie wagi. |
||
Przykłady warunków uczestnictwa w grupach: - Dyskrecja - tajemnica faktów i zdarzeń, czasem również osób. - Umowa na okre¶lone zasady komunikacji i możliwo¶ć ich egzekwowania. - Abstynencja od ¶rodków psychoaktywnych w trakcie trwania spotkań grupowych (oprócz leków zaleconych przez lekarza konsultuj±cego) - Aktywne uczestnictwo we wszystkich zajęciach z wyj±tkiem wypadków losowych. - Umowa na ilo¶ć i czas trwania sesji lub turnusu. - Zakaz przemocy fizycznej, nacisków psychicznych. - Zakaz wchodzenia w intymne zwi±zki z uczestnikami grupy. - Umowa na zakończenie grupy, a przy grupach otwartych na sposób pozyskiwania nowych członków. | Większo¶ć zasad jak w poprzedniej kolumnie - nacisk na dokładne wytłumaczenie
i akceptacje zasad. - Można wprowadzić "lżejsze" warunki uczestnictwa w zwi±zku z nawrotem zaburzeń psychotycznych czy ograniczeniami percepcyjnymi zwi±zanymi z prowadzon± farmakoterapi±. |
Większo¶ć warunków jak w I kolumnie. - Szczególne wzmocnienie konieczno¶ci abstynencji z umieszczonymi w kontrakcie warunkami "sprawdzania". - Kontrakt na realizację zadań zleconych przez terapeutów |
Metody i techniki pracy: W zależno¶ci od celów terapeutycznych oraz preferencji i umiejętno¶ci prowadz±cych. - Uwaga na dynamikę grupy. - Wykorzystanie motywacji i preferencji uczestników. - Różne formy pracy wgl±dowej, także psychoedukacja w zakresie komunikacji, możliwo¶ci modyfikacji przekonań i nawyków. - Wykorzystanie w zasadzie wszystkich metod dostępnych terapeutom wg. ich orientacji terapeutycznej. - Uwaga na sprawy ¶wiatopogl±dowe, religijne, społeczne - duża tolerancja terapeutów w tym zakresie, a nawet zakaz ingerencji. Aktywno¶ć terapeuty zależna od preferowanej orientacji - raczej mała dyrektywno¶ć. |
Metody dostosowane do możliwo¶ci percepcyjnych i odporno¶ci emocjonalnej
pacjentów, do¶ć czytelne ramy tematyczne i programowe, duża rola osoby prowadz±cej, jednak realizacja założeń z uwag± skierowan± na dynamikę możliwo¶ci grupy czy ewentualne problemy poszczególnych członków grupy - ważne i możliwe do wykorzystania w procesie grupowym. - Prowadzenie stanowcze, do¶ć dyrektywne ale bez nacisku, zwracanie uwagi na precyzyjn± komunikację, sprawdzanie rozumienia, liczne wzmocnienia pozytywne. - Elastyczno¶ć w wyborze i realizacji tematów. | Dyrektywne w pierwszej fazie terapii, w grupach zamkniętych (dla pacjentów
utrzymuj±cych abstynencję i pracuj±cych nad rozwi±zywaniem problemów osobistych) - terapia mniej dyrektywna zbliżona do terapii zaburzeń emocjonalnych. |
Dynamika procesu grupowego: Proces grupowy powinien być podstaw± i kanw± celów stawianych przez terapeutów, bardo istotne jest stałe ¶ledzenie i monitorowanie procesu grupowego, osi±gnięcie stadium "pogłębionej pracy nad problemami indywidualnymi i grupowymi" jest niezbędnym warunkiem pracy wgl±dowej i modyfikacji zachowań. Dynamika grupowa pozwala także konfrontować i korygować problemy interpersonalne i komunikacyjne - bardzo typowe w zaburzeniach emocjonalnych. | Proces grupowy jest tu także niezwykle istotny, chociaż osi±ganie poszczególnych
stadiów rozwoju grupy powinno być wolniejsze, a uwaga prowadz±cego dzielona między ¶ledzenie dynamiki grupy i problemy poszczególnych członków (ryzyko dekompensacji, problemów adaptacyjnych, niskiej tolerancji na frustracje i napięcia wewn±trz grupowe) |
Proces grupowy bywa często w tej grupie pacjentów niedoceniany, uważany za mniej ważny od zadań terapeutycznych czy konfrontacji z problemem. br> Niedocenianie specyfiki procesu grupowego u pacjentów uzależnionych jest
zawsze błędem i często naraża na silne napięcia zaburzaj±ce spójno¶ć grupy, co z kolei powoduje zjawisko dezintegracji oraz swoisty mechanizm "grupowego wyparcia"- zwalniaj±cy lub blokuj±cy proces terapii. |
Stałe monitorowanie procesu grupowego przez prowadz±cego (prowadz±cych)
wydaje się być jednym z głównych wyznaczników efektywno¶ci terapii we wszystkich rodzajach zaburzeń psychicznych. Osi±gnięcie etapu "wtórnej integracji"- konstruktywnej pracy, warunkuje dopiero możliwo¶ć psychoterapii istotnych problemów emocjonalnych i interpersonalnych. Brak osi±gnięcia tego etapu lub przeoczenie kryzysu grupowego praktycznie uniemożliwia realizację celów terapeutycznych, a czasem nawet wywołuje urazy jatrogenne. Przy realizacji celów terapeutycznych trzeba cały czas zdawać sobie sprawę, na jakim etapie procesu jest aktualnie grupa i modyfikować cele, uwzględniaj±c dynamikę grupow±. W sytuacji kryzysu, który może się przejawiać w różnorodny sposób np. : złamanie norm grupowych, naruszenie spójno¶ci, przyjęcie "destrukcyjnego" członka do grupy, poruszenia tematów trudnych - budz±cych opór, zbyt głębokich na danym etapie procesu, niemożliwe do zintegrowania przez większo¶ć grupy problemy osobiste inne. . ., należy zawsze "powrócić" do procesu grupowego. Ten powrót ma na celu ustalenie relacji wewn±trzgrupowych, nazwanie okre¶lenie i ewentualn± modyfikację norm grupowych, czasem modyfikację celów i wyja¶nienie aktualnej sytuacji (etapu rozwoju) w grupie |
Taka weryfikacja jest niezbędna i zawsze się "opłaca", nawet jeśli czasem wydaje się, że hamuje proces czy tempo realizacji zadań. Odniesione poprzez taką interwencję korzyści przez uczestników grup często są określane w kategoriach "celów ogólnych(wspólnych)" i pozwalają zwykle "ożywić" relacje w grupie i podnieść jakość osiąganych celów terapeutycznych.
Zakończenie
W przedstawionych powyżej refleksjach starałem się przedstawić istotne wg. mnie aspekty procesu tworzenia i dynamiki grup terapeutycznych w trzech rodzajach rozpoznań: zaburzenia "nerwicowe", psychozy, uzależnienia (od alkoholu), gdzie najczęściej stosowana jest metoda psychoterapii grupowej. Chciałem zwrócić uwagę prowadzących na znaczenie "dynamiki grupowej", szczególnie w kontekście świadomości procesu grupowego oraz umiejętności formułowania i modyfikacji celów terapeutycznych w zależności od fazy rozwoju grupy. W wymienionych trzech rodzajach zaburzeń terapia grupowa powinna uwzględniać specyfikę procesu chorobowego. Istotne jest, by różnie formułować cele i metody pracy w wymienionych grupach rozpoznań, uzależnić je od fazy rozwoju grupy, a ta z kolei zależy od specyfiki objawów chorobowych i możliwości adaptacyjnych pacjentów.
Bibliografia:
1. "Terapia grupowa w psychiatrii" pod redakcją Haliny WardaszkoŁyskawej PZWL W-wa 1980r.
2. "Psychoterapia grupowa" pod red. Stefana Ledera i Borysa D. Karwasarskiego PZWL W-wa 1983r.
3. "Psychoterapia" kierunki metody badania Stanislav Kratochvil. Państwowe Wyd. Naukowe. Warszawa 1980.
4. "Społeczność terapeutyczna i psychoterapia grupowa w leczeniu nerwic" Stanislav Kratochvil. PWN Warszawa 1988.
5. "Grupy - metody grupowej pomocy psychologa" Marianne Schneider Gorey. Gerald Gorey. IPN Polskie Tow. Psych. 2002.
Autor jest psychologiem, specjalistą psychoterapii uzależnień, dyrektorem SP ZOZ w Suwałkach.