Portal psychologiczny: Instytut Psychologii Zdrowia

Profesjonalna Szkoła Psychoterapii



Integracyjny Program Szkolenia Psychoterapeutów obejmuje Profesjonalną Szkołę Psychoterapii i Program Szkolenia Klinicznego. Posiada akredytację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego , Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej.

Profesjonalna Szkoła Psychoterapii to 4-letnia szkoła utworzona w 2002 roku przez Instytut Psychologii Zdrowia. Założycielem i dyrektorem Szkoły jest profesor SWPS, dr hab. Jerzy Mellibruda – certyfikowany psychoterapeuta i superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Równolegle do szkolenia w PSP, prowadzony jest Program Szkolenia Klinicznego w Ośrodku Psychoterapeutycznym NZOZ Instytutu Psychologii Zdrowia w Warszawie, który obejmuje prowadzenie pod cotygodniową superwizją psychoterapii indywidualnej, pracę w charakterze koterapeuty w ramach psychoterapii grupowej i uczestnictwo w zebraniach klinicznych.

Studia w PSP trwają 44 miesiące i obejmują 960 godzin szkolenia warsztatowo-seminaryjnego. Dla osób, które ukończyły drugi rok istnieje możliwość zaawansowanego szkolenia klinicznego w wymiarze od 360 do 600 godzin.

Podstawowym zadaniem Szkoły jest wszechstronne przygotowanie do samodzielnego i profesjonalnego uprawiania psychoterapii oraz do twórczej integracji dorobku istniejących szkół psychoterapeutycznych, na użytek osobistej praktyki absolwentów. Pomagamy w rozwijaniu umiejętności integracji dorobku nurtów: humanistyczno-fenomenologicznego, poznawczo-behawioralnego oraz interpersonalno-psychodynamicznego.

Absolwenci Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii otrzymają dyplom ukończenia szkolenia podyplomowego oraz są przygotowywani do zdawania egzaminów certyfikacyjnych w zakresie psychoterapii. Absolwenci szkolenia i programu klinicznego będą mogli ubiegać się o Certyfikat Psychoterapeuty Integracyjnego oraz inne certyfikaty psychoterapeutyczne.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE SZKOLENIA PODYPLOMOWEGO

Poszukiwanie integracji różnych podejść psychoterapeutycznych, obejmuje różne koncepcje teoretyczne i kliniczne, pragmatykę postępowania terapeuty oraz dobór optymalnych strategii i procedur terapeutycznych do specyfiki problemów pacjenta.

Wyniki badań empirycznych i analizy kliniczne wskazują, że czynniki decydujące o efektywności psychoterapii mają uniwersalny charakter. Żadne z istniejących podejść psychoterapeutycznych nie udowodniło większej skuteczności niż pozostałe. Wskazuje to na potrzebę prowadzenia poszukiwań ponad podziałami tworzonymi przez tradycyjne szkoły w psychoterapii oraz zmiany w tradycyjnych formach szkolenia psychoterapeutów. Poszukiwanie twórczej integracji różnych podejść terapeutycznych jest szczególnie wartościowym nurtem we współczesnej praktyce i teorii psychoterapii - nie jest tożsame z eklektycznym posługiwaniem się różnorodnymi technikami psychoterapeutycznymi.
Kluczową rolę w profesjonalnej psychoterapii odgrywają wiedza, osobiste doświadczenia i właściwości terapeuty oraz jego umiejętności wpływające na:

  • kształt relacji i komunikacji z pacjentem oraz rozumienie procesu psychoterapii,
  • trafność i elastyczność doboru strategii i procedur terapeutycznych,
  • zaangażowanie pacjenta w pracę nad zmianą osobistą.

Uczestnicy szkolenia będą mieli warunki do poszukiwania takiej formy integrowania istniejących podejść terapeutycznych, które będzie dostosowane do ich cech indywidualnych oraz użyteczne do pracy z różnymi pacjentami.

ELEMENTY PROGRAMU MERYTORYCZNEGO

PSYCHOLOGICZNE I MEDYCZNE ROZUMIENIE ZDROWEGO I ZABURZONEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA

- Uczestnicy będą zapoznawać się ze współczesną wiedzą psychologiczną i medyczną dotyczącą zagadnień istotnych dla rozumienia indywidualności pacjenta (różne koncepcje osobowości), jego zaburzeń (wybrane zagadnienia z psychopatologii, ze szczególnym poszerzeniem wiedzy o zaburzeniach osobowości i zaburzeniach afektywnych) oraz procesu psychoterapii.

POZNAWANIE PACJENTA I PRZEBIEGU PSYCHOTERAPII

Poznawanie w celu pomagania- Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o osobie korzystającej z pomocy, w celu pogłębienia zrozumienia jej sposobu życia, jej problemów oraz poszukiwania wyjaśnienia mechanizmów przyczynowych oraz ich genezy.

Poznawanie procesu i planowanie w przebiegu psychoterapii - Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o treści i przebiegu spotkań terapeutycznych, zbierania i opracowywania informacji o doświadczeniach uzyskiwanych przez klienta w czasie terapii, analizowania przebiegu kolejnych etapów pracy psychoterapeutycznej , określanie celów i kierunków pracy terapeutycznej, wybór i przygotowywanie strategii postępowania, integrowanie strategii i metod, przewidywanie i rozpoznawanie przeszkód, ocena przebiegu i efektów.

OPRACOWYWANIE PRACY DYPLOMOWEJ – kliniczne studium procesu psychoterapii

KOMUNIKACJA TERAPEUTYCZNA I BUDOWANIE RELACJI

Umiejętności komunikacji terapeutycznej- Uczestnicy będą poznawać i ćwiczyć uniwersalne umiejętności profesjonalnej komunikacji psychoterapeutycznej oparte na osobistych zdolnościach terapeuty do tworzenia pomocnej relacji terapeutycznej oraz na podstawowych umiejętnościach komunikacji terapeutycznej.

Specyficzne umiejętności związane ze stosowaniem technik - rozwijanie umiejętności stosowania interwencji poznawczych i behawioralnych, rozwijanie umiejętności pracy z wyobrażeniami i fantazjami, rozwijanie umiejętności prowadzenia pracy terapeutycznej skoncentrowanej na procesie doświadczania, rozwijanie umiejętności prowadzenia spotkania grupowego.

GŁÓWNE SYSTEMY PSYCHOTERAPII i POSZUKIWANIE INTEGRACJI

Uczestnicy będą zapoznawać się ze współczesną wiedzą istotną dla rozumienia różnych sposobów uprawiania psychoterapii i myślenia o pacjentach i ich problemach.

Seminaria, pokazy filmów szkoleniowych przedstawiających pracę psychoterapeutyczną i kliniczne komentarze autorytetów w zakresie integracji psychoterapii, wskazówki do lektury.

Wprowadzenie do głównych systemów psychoterapii
Prezentacja panoramy szkół i podejść psychoterapeutycznych:

  • terapie psychoanalityczne i psychodynamiczne
  • terapie egzystencjalne
  • terapia skoncentrowana na osobie
  • terapia Gestalt i podejścia skoncentrowane na doświadczaniu
  • terapie interpersonalne
  • terapie behawioralno-poznawcze
  • terapie systemowe
  • terapie konstruktywistyczne
  • historia i różne modele integracji psychoterapii

Pogłębienie wiedzy dokonywać się będzie poprzez koncentrację na wybranych aspektach procesu psychoterapii z uwzględnieniem czynników leczących w różnych podejściach.

Poszukiwanie integracji różnych podejść psychoterapeutycznych
Specyficzne dla całego programu szkolenia jest poszukiwanie integracji psychoterapii. w sposób pogłębiony studenci będą się zapoznawać z teorią i praktyką takich podejść jak:

  • Psychoterapia skoncentrowana na osobie według Carla Rogersa
  • Terapia multimodalna Arnolda.Lazarusa
  • Integracyjne podejście behawioralno-poznawcze Donalda Meichenbauma
  • Terapia schematów osobistych (wg.Jeffreya Younga)
  • Terapia skoncentrowana na doświadczaniu (wg.Leslie Greenberga)
  • Podejście egzystencjalne (wg. Irvina Yaloma i Rollo Maya)

Integracyjny model 7 ścieżek psychoterapeutycznych - stanowi podstawę szkolenia i obejmuje:

  • Rozwijanie relacji terapeutycznej
  • Eksplorację doświadczeń osobistych
  • Modyfikacje poznawcze i behawioralne
  • Dramatyzacje wyobrażeniowe i ekspresyjne
  • Uzyskiwanie wglądu i zrozumienia
  • Rekonstrukcje narracji osobistych
  • Modyfikacje sposobu życia przez pacjenta

Warsztaty mistrzowskie – prezentacja i analiza filmów szkoleniowych pokazujących pracę psychoterapeutyczną i komentarze kliniczne wybitnych psychoterapeutów takich jak: Carl Rogers, Fritz Perls - terapia Gestalt, Irving Yalom - grupowe podejście interpersonalne, James Bugental - podejście humanistyczno-egzystencjalne, Arnold Lazarus - terapia multimodalna, Albert Ellis - terapia poznawcza, Nathaniel Raskin - podejście skoncentrowane na osobie, Aaron i Judyta Beck - terapia behawioralno-poznawcza, Milton Erickson, Jeffrey Young, Paul Wachtel, James Masterson. w ramach zajęć lub jako dodatkowe sesje planowane są spotkania warsztatowe z wybitnymi polskimi i zagranicznymi specjalistami z zakresu psychoterapii.

SEMINARIUM NA TEMAT ETYCZNYCH ASPEKTÓW PSYCHOTERAPII ORAZ ROLI WARTOŚCI w PROCESIE POMAGANIA

W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się z zasadami Kodeksu Etycznego Psychologa, Kodeksu Etycznego Psychoterapeuty, Ethical Guidelines of The European Association for Psychotherapy oraz specyfiką dylematów etycznych związanych z różnymi typami sytuacji występujących w psychoterapii.

STRATEGIE i PROCEDURY TEMATYCZNE w PSYCHOTERAPII
Przedstawione zostaną ogólne zasady planowania pracy psychoterapeutycznej oraz rekomendacje specyficzne dla różnych problemów klinicznych. w ramach cyklu seminariów warsztatowych przedstawione będą strategie pracy psychoterapeutycznej specyficzne dla takich tematów klinicznych jak:

  • lęk i niepokój , zaburzenia lękowe
  • gniew i kontrola agresywnych zachowań
  • smutek i żal po stracie , zaburzenia depresyjne
  • tendencje autodestrukcyjne
  • poczucie krzywdy, poczucie winy i wstydu
  • specyfika zaburzeń Dorosłych Dzieci Alkoholików
  • uzależnienia od substancji chemicznych
  • uzależnienia behawioralne (seksoholizm, bulimia, hazard, itd.)
  • współuzależnienie jako specyficzna forma przystosowania do destrukcyjnego partnera
  • PTSD - zespół zaburzeń stresu pourazowego
  • problemy małżeńskie i seksualne
  • problemy ofiar przemocy domowej

UCZESTNICTWO w TRENINGU OSOBISTYM
w ramach programu przewidziane są praktyczne zajęcia treningu osobistego, tworzące okazję do osobistych doświadczeń służących autorefleksji i rozwijaniu zdolności dostrzegania i uwzględniania osobistego wpływu terapeuty na przebieg procesu psychoterapii (w łącznym wymiarze około 200 godzin).
Dla części osób, zostanie stworzona okazja do uczestnictwa w dodatkowych sesjach treningowej psychoterapii grupowej w wymiarze 150 – 200 godzin (nie wchodzą w skład programu).

UMIEJĘTNOŚCI i PROCEDURY
W serii warsztatów uczestnicy będą mieli okazję do poznawania i ćwiczenia różnych procedur technicznych stosowanych w celu strukturalizowania sytuacji psychoterapeutycznych. Tematy warsztatów:

  • umiejętności empatycznej rozmowy psychoterapeutycznej
  • metodyka pracy gestaltowskiej
  • techniki dramatyzacyjne
  • techniki niewerbalne
  • praca z grupami
  • techniki kierowania fantazją i wizualizacja
  • metody relaksacji, medytacji i treningu autogennego
  • opracowywanie osobistych planów terapii
  • treningi behawioralno-poznawcze
  • treningi interpersonalne i inne

Studenci uczestniczą również w serii seminariów warsztatowych pt. WPROWADZENIE DO PSYCHOANALIZY prowadzonych przez dr Ewę Kobylińską z Frankfurckiego Instytutu Psychoanalitycznego oraz w specjalnych warsztatach poświęconych TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ, TERAPII GESTALT oraz TERAPII SKONCENTROWANEJ NA ROZWIĄZANIU.

SUPERWIZJA KLINICZNA

Każdy z uczestników Szkoły uczestniczy w systematycznej superwizji klinicznej własnej pracy psychoterapeutycznej (około 150 godzin). w czasie superwizji studenci przedstawiają m.in. całościowe studia przypadku swoich pacjentów, zapisy audio-video fragmentów sesji prowadzonej przez siebie psychoterapii oraz omawiają z superwizorem osobiste i kliniczne aspekty pracy z pacjentem.
Zajęcia superwizyjne prowadzą certyfikowani psychoterapeuci i superwizorzy psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.

W skład zespołu prowadzącego szkolenie wchodzą m.inn: Jerzy Mellibruda, Anna Dodziuk, Jacek Skrobot, Zofia Sobolewska-Mellibruda, Wanda Trabert, Magda Skibińska, Honorata Skrętowska, Jolanta Hojda, Anna Cylwik, Jolanta Siechowicz, Władysław Sterna.

ZASADY ORGANIZACYJNE

  1. Czas trwania
    1. Studia podyplomowe trwają 44 miesiące i obejmują 960 godzin zajęć dydaktycznych oraz 300 godzin zorganizowanej pracy własnej. Zajęcia na kolejnych latach trwają 300 + 260 + 260 + 140 godzin).
    2. Zajęcia prowadzone są na ogół w postaci dwu i pół dniowych sesji (piątek-niedziela) odbywających się raz w miesiącu.
    3. Dla absolwentów studiów podyplomowych udostępnione będą zaawansowane seminaria warsztatowo-superwizyjne oraz staże kliniczne.
  2. Nabór, selekcja i przygotowanie uczestników
    Kandydaci do Szkoły powinni mieć ukończone studia wyższe z zakresu psychologii, medycyny, resocjalizacji, pedagogiki lub kierunków pokrewnych. Pożądane jest, aby Kandydaci mieli doświadczenia w praktyce związanej z pomocą psychologiczną i dysponowali możliwościami prowadzenia psychoterapii z kilkoma pacjentami w czasie uczestniczenia w szkoleniu. Kwalifikacja odbędzie się na podstawie indywidualnych rozmów z kandydatami.

Zaliczenie studiów podyplomowych i programu klinicznego będzie tworzyć warunki do przystępowania do egzaminu i ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty integracyjnego.

Osoby zainteresowane przyjęciem do Szkoły powinny nadesłać wypełnioną ankietę kandydata i wziąć udział w spotkaniu kwalifikacyjnym (o terminie spotkania zostaną zawiadomione).

Opłata za rozmowę kwalifikacyjną wynosi 100 zł.

Ankietę można pobrać też z naszej strony:

Ankieta PSP 2014.doc (49.5 kB )

 

Program - podstawowe tematy szkolenia 2015-2019

A. PSYCHOLOGICZNE I MEDYCZNE ROZUMIENIE ZDROWEGO I ZABURZONEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA

W ramach tego nurtu studenci uzyskują wiedzę o zaburzeniach zdrowia psychicznego i ich leczeniu, o mechanizmach powstawania i psycho-bio-spolecznych aspektach tych zaburzeń, o chorobach somatycznych występujących u pacjentów korzystających z psychoterapii a także o wskazaniach do farmakoterapii i działaniach najczęściej stosowanych leków psychotropowych. Studiowana będzie również wiedza o osobowości i rozwoju człowieka, o czynnikach rodzinnych i społecznych kształtujących osobowość oraz wpływających na powstawanie zaburzeń i na efekty psychoterapii.

  1. Klasyczne teorie osobowości i rozwoju.
    Poznawanie teorii tworzących fundamenty myślenia klinicznego;
    Z. Freud, E. Erickson, G. Jung, A. Adler, H. S. Sullivan, E. Fromm, K. Horney, C. Rogers, Psychologia egzystencjalna (L. Binswanger, I.Yalom), Psychologia Wschodu, Koncepcje zdrowej osobowości i rozwoju
    Studiowanie wybranych koncepcji prowadzone będzie w oparciu o lektury (studenci otrzymają wypisy z wybranych tekstów) oraz przygotowanie analizy dydaktycznych studiów przypadków ilustrujących wybrane teorie, w połączeniu z dyskusją seminaryjną –znajomość jest sprawdzona przy pomocy pisemnych sprawdzianów
    Literatura podstawowa;
    C.S.Hall, G.Lindzey. TEORIE OSOBOWOŚCI. Warszawa 2004. PWN
    D.Ashcraft. TEORIE OSOBOWOŚCI – Studia przypadków. W-wa.2002.PWN
  2. Podstawowe zespoły zaburzeń psychicznych
    Studenci zapoznają się z przeglądem wiedzy klinicznej o podstawowych rodzajach zaburzeń oraz o głównych nurtach poszukiwania i przyczyn. Proces uczenia jest oparty na lekturach i dyskusjach seminaryjnych oraz obejmuje sprawdziany wiedzy. Główne tematy;
    1. Przyczyny zaburzeń psychicznych – różne koncepcje wyjaśniające
    2. Stres i zaburzenia radzenia sobie
    3. Zaburzenia lękowe
    4. Zaburzenia nastroju – depresje i zaburzenia dwubiegunowe
    5. Zaburzenia somatoformiczne i dysocjacyjne
    6. Uzależnienia chemiczne i zachowania nałogowe
    7. Zaburzenia jedzenia i dysfunkcje seksualne
    8. Schizofrenia i zaburzenia urojeniowe
    9. Systemy diagnostyczne ICD–10, DSM IV

    Proces uczenia będzie oparty na lekturach i dyskusjach seminaryjnych -znajomość lektur będzie sprawdzana przy pomocy pisemnych sprawdzianów. Lektura podstawowa. R.Carson, J.Butcher. PSYCHOLOGIA ZABURZEŃ.T.1 i 2.

  3. Typy zaburzeń osobowości.
    Poznawanie podstawowych typów zaburzeń osobowości prowadzone będzie w oparciu o model myślenia klinicznego zawarty w amerykańskim systemie diagnostycznym DSM IV, inspirowany przez prace Theodora Millona. Zgodnie z nim zaburzenia w funkcjonowaniu osobowości występują w zasadzie w przypadku wszystkich zaburzeń emocjonalnych. Rozpoznawanie różnych typów osobowości i jej zaburzeń odgrywa ważną rolę w indywidualizowaniu strategii psychoterapeutycznych bardziej dostosowanych do indywidualności pacjentów
    1. Współczesne koncepcje zaburzeń osobowości
    2. Osobowość paranoiczna
    3. Schizoidalne zaburzenia osobowości
    4. Schizotypowe zaburzenia osobowości
    5. Histrioniczne zaburzenia osobowości
    6. Osobowość narcystyczna
    7. Antyspołeczne zaburzenia osobowości
    8. Osobowość typu borderline
    9. Osobowość unikowa
    10. Osobowość zależna
    11. Obsesyjno-kompulsywne zaburzenia osobowości
    12. Osobowość depresyjna
    13. Osobowość bierno-agresywna
    Proces uczenia będzie oparty na lekturach, materiałach filmowych i dyskusjach seminaryjnych - znajomość lektur będzie sprawdzana przy pomocy pisemnych sprawdzianów. Lektura podstawowa;
    T.Millon, R.Davis. ZABURZENIA OSOBOWOŚCI WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE. 2004. IPZ.
    A.Beck.,A.Freeman, D.Davis. TERAPIA POZNAWCZA ZABURZEŃ OSOBOWOŚĆI. 2004. WUJ
  4. Medyczne aspekty zaburzeń i terapii
    1. Biologiczne podstawy funkcjonowania psychologicznego
    2. Chemiczne i psychologiczne modyfikowanie funkcjonowania mózgu
    3. Rozpoznawanie zaburzeń somatycznych wzbudzających objawy psychiczne
    4. Wiedza o metodach farmakoterapii i najczęściej stosowanych lekach psychotropowych
    5. Poszukiwanie integracji psychoterapii i farmakoterapii

B. POZNAWANIE I ROZUMIENIE PACJENTA I PRZEBIEGU PSYCHOTERAPII

  1. Poznawanie w celu pomagania -STUDIUM OSOBY W PROCESIE PSYCHOTERAPII
    Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o osobie korzystającej z pomocy, w celu pogłębienia zrozumienia jej sposobu życia, jej problemów oraz poszukiwania wyjaśnienia mechanizmów przyczynowych oraz ich genezy. Opracowywanie Studium Osoby dla klienta korzystającego z pomocy psychoterapeutycznej udzielanej przez studenta :
    1. WSTEPNA ORIENTACJA I ANALIZA
      1. wstępna orientacja w stanie i w sytuacji klienta
      2. Analiza sposobu życia klienta
      3. Rozpoznawanie problemów osobistych i zaburzeń
    2. OPRACOWANIE HIPOTEZ WYJASNIAJĄCYCH PROBLEMY I ZABURZENIA
      1. Określanie roli czynników nie psychologicznych
      2. Czynniki środowiskowe
      3. Właściwości i stan organizmu
      4. Określanie czynników psychologicznych
      5. DYSFUNKCJONALNE SCHEMATY OSOBISTE
      6. Deficyty umiejętności intrapersonalnych i interpersonalnych
      7. Inne czynniki – stan świadomości, konflikty dążeń i potrzeb, mechanizmy obronne,
    3. OKREŚLANIE GENEZY CZYNNIKÓW PSYCHOLOGICZNYCH
      1. Geneza schematów osobistych istotnych dla zrozumienia psychologicznych przyczyn problemów
      2. Rozpoznanie okoliczności poprzedzających nasilenie problemów
  2. Poznawanie procesu i planowanie w przebiegu psychoterapii
    1. STUDIUM PROCESU PSYCHOTERAPII- ćwiczenie umiejętności systematycznego
    2. zbierania i opracowywania informacji o treści i przebiegu spotkań terapeutycznych,
    3. zbierania i opracowywania informacji o doświadczeniach uzyskiwanych przez klienta w czasie spotkań
    4. poszukiwania wyjaśnienia mechanizmów przyczynowych i ich genezy
    5. zbierania i opracowywania informacji o treści doświadczania spotkań i relacji przez terapeutę
    6. opis i analizowania przebiegu kolejnych etapów pracy psychoterapeutycznej
    7. DIAGNOZA I PLANOWANIE POSTĘPOWANIA TERAPEUTYCZNEGO
    8. określanie celów i kierunków pracy terapeutycznej
    9. wybór i przygotowywanie strategii postępowania
    10. integrowanie strategii i metod
    11. przewidywanie i rozpoznawanie przeszkód
    12. ocena przebiegu i efektów
    13. PRACA DYPLOMOWA – kliniczne studium procesu przeprowadzonej psychoterapii

C. KOMUNIKACJA TERAPEUTYCZNA I BUDOWANIE RELACJI

  1. WARSZTATY TERAPEUTYCZNE - Podstawowe umiejętności komunikacji terapeutycznej 
    Uczestnicy będą poznawać i ćwiczyć uniwersalne umiejętności profesjonalnej pomocy psychoterapeutycznej oparte na osobistych zdolnościach terapeuty do tworzenia pomocnej relacji terapeutycznej oraz na podstawowych umiejętnościach komunikacji terapeutycznej.
    1. Praca nad rozpoznawaniem i rozwijaniem tzw.„triady Rogersa”, czyli zdolności do
      1. Empatycznego rozumienia i komunikowania
      2. Akceptacji pacjenta i niezaborczej życzliwości
      3. Autentyczności w kontaktach i zaangażowania
    2. Rozumienie i ćwiczenie podstawowych zachowań komunikacyjnych terapeuty
    3. rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy rozwijającej relację terapeutyczną i pogłębiającej
      zrozumienie siebie przez klienta poprzez towarzyszenie klientom w
    4. eksploracji doświadczeń i wydarzeń osobistych;
    5. uzyskiwaniu wglądu i zrozumienia własnej osoby i problemów oraz poszukiwaniu ich rozwiązań;
    6. wprowadzaniu zmian w życiu codziennym
    7. rozwijanie specyficznych umiejętności
    8. rozwijanie umiejętności stosowania interwencji poznawczych i behawioralnych
    9. rozwijanie umiejętności pracy z wyobrażeniami i fantazjami
    10. rozwijanie umiejętności prowadzenia pracy terapeutycznej skoncentrowanej na procesie doświadczania
    11. rozwijanie umiejętności prowadzenia spotkania grupowego.

D. GŁÓWNE SYSTEMY PSYCHOTERAPII I POSZUKIWANIE INTEGRACJI

  1. Wprowadzenie do głównych systemów psychoterapii.
    Szkolenie koncentrować się będzie na zapoznaniu się z panoramą szkół i podejść psychoterapeutycznych. W oparciu o tę wiedzę studenci pod koniec szkolenia zostaną przygotowani do dokonania analizy porównawczej głównych nurtów myślenia o psychoterapii. Pogłębienie tej wiedzy dokonywać się będzie poprzez koncentrację na wybranych elementach aspektach procesu psychoterapii z uwzględnieniem czynników leczących w różnych podejściach.
    1. Terapie psychoanalityczne i psychodynamiczne
    2. Terapie egzystencjalne
    3. Terapia skoncentrowana na osobie
    4. Terapia Gestalt i podejścia skoncentrowane na doświadczaniu
    5. Terapie interpersonalne
    6. Terapie behawioralno-poznawcze
    7. Terapie systemowe
    8. Terapie konstruktywistyczne
    9. Perspektywy i wyzwania
  2. Poszukiwanie integracji różnych podejść psychoterapeutycznych
    W sposób pogłębiony studenci będą się zapoznawać z teorią i praktyką takich podejść jak
    1. Psychoterapia skoncentrowana na osobie wg. Carla Rogersa
    2. Terapia multimodalna Arnolda Lazarusa
    3. Integracyjne podejście behawioralno-poznawcze (wg. Aarona Becka i Donalda Meichenbauma)
    4. Terapia schematów osobistych (wg.Jeffreya Younga)
    5. Terapia skoncentrowana na doświadczaniu (wg.Leslie Greenberga)
    6. Podejście egzystencjalne (wg. Irvina Yaloma)
  3. Integracyjny model 7 ścieżek psychoterapeutycznych
  4. Uzdrawiająca relacja terapeutyczna
  5. Eksploracja doświadczeń
  6. Modyfikacje poznawcze i behawioralne
  7. Dramatyzacje wyobrażeniowe i ekspresyjne
  8. Uzyskiwanie wglądu i zrozumienia siebie
  9. Rekonstrukcja narracji osobistych
  10. Wspieranie zmian sposobu życia przez pacjenta

Proces uczenia będzie oparty na lekturach, studiach przypadków i dyskusjach seminaryjnych, oraz analizach filmowych zapisów sesji terapii prowadzonej przez przedstawicieli głównych podejść terapeutycznych. Znajomość lektur będzie sprawdzana przy pomocy pisemnych sprawdzianów

Literatura podstawowa;

 

  • J.O.Prochaska, J.C.Norcross. SYSTEMY PSYCHOTERAPII– analiza transteoretyczna.2006.
  • J .Mellibruda. SIEDEM ŚCIEŻEK INTEGRACJI PSYCHOTERAPII  – ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie. 2011.Warszawa.IPZ.
  • C.Czabała.  CZYNNIKI LECZĄCE W PSYCHOTERAPII. 2005.PWN.
  • PSYCHOTERAPIA – TEORIA pod red. L.Grzesiuk.2005. Eneteia.
  • L.Greenberg, J.Watson.- PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA EMOCJACH. 2009. IPZ
  • PSYCHOTERAPIA INTEGRACYJNA. Studia przypadków pod red. G.Stricker, J.Gold. 2010. IPZ
  • J .Mellibruda. – TEORIA I PRAKTYKA TERAPII GESTALT. 2010. IPZ
  • E,Rafaeli, D.Bernstein, J.Young.PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA SCHEMATACH.2011.IPZ
  • M.Cooper. - EFEKTYWNOŚĆ PSYCHOTERAPII. Wyniki badań i praktyka kliniczna.2010.IPZ

 

E. METODY I STRATEGIE TERAPEUTYCZNE ORAZ STYL PRACY WYBITNYCH PSYCHOTERAPEUTÓW

  1. Strategie i procedury tematyczne w psychoterapii
    W ramach cyklu seminariów warsztatowych uczestnicy poznają strategie pracy psychoterapeutycznej oraz procedury specyficzne dla;
    1. podejścia poznawczo-behawioralnego CBT- J.Persons, J.Davidson, M.Tomkins, J.Beck
    2. podejścia behawioralnego w pracy z zaburzeniami lękowymi – atakami paniki i zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi- D.Clark, A.Turner
    3. podejścia integracyjnego w pracy z zaburzeniami lękowymi- L.Greenberg, B.Wolfe
    4. procedury i eksperymenty gestaltowskie
    5. Strategie i procedury pracy z lękiem i z depresją
    6. Strategie i procedury pracy z gniewem -
    7. strategia i procedury pracy z autodestrukcją – praca z Okrutnym Krytykiem Wewnętrznym
    8. Strategie pracy nad śladami traumatycznych doświadczeń i toksycznych relacji w dzieciństwie
    9. Umiejętności i strategie pracy z grupami
    10. Umiejętności i strategie pracy z parami
    11. Procedury pracy z wyobraźnią i kierowana fantazją
    12. Strategie pracy z destrukcyjnymi schematami osobistymi
    13. Strategie i procedury pracy z zaburzeniami odżywiania
    14. Rekomendacje do pracy z osobami uzależnionymi
    15. Metodyka pracy w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniu
    16. Rozmowa psychoanalityczna – dr Ewa Kobylińska z Frankfurckiego Instytutu Psychoanalitycznego
  2. Warsztaty mistrzów- prezentacje i analizy sesji wybitnych psychoterapeutów.
    Uczenie się profesjonalnej psychoterapii obejmuje także poszukiwanie osobistego stylu wykonywania tej pracy. Wymaga to połączenia kilku nurtów szkolenia i rozwoju zawodowego. Jednym z nich jest poznawanie tych terapeutów, którzy osiągnęli już wysoki stopień zaawansowania profesjonalnego, poznawania ich sposobu myślenia i osobistych doświadczeń oraz obserwowanie ich zachowania w konkretnych kontaktach z klientami. Szkolenie w tym zakresie będzie obejmowało;
    1. Oglądanie i analizowanie filmów pokazujących pracę psychoterapeutyczną takich terapeutów jak: Carl Rogers, Fritz Perls, Albert Ellis, James Bugental, Perry London, , Nathaniel Raskin, Marvin Goldfried
      Arnold Lazarus, , Leslie Greenberg, Donald Meichenbaum, John Norcross, Judith Beck, Ervin i Miriam , Poolster, Paul Wachtel, Michael Yapko, Mary Goulding, John Krumboltz, Stephen Lanton, Milton Erickson, Irvin Yalom, Natalia Rogers, Ernesto Rossi, Stanley Messer, James Masterson, Jeffrey Young ,
    2. Analizę rekomendacji terapeutycznych zawartych w książce Irvina Yaloma - „DAR TERAPII – list otwarty do nowego pokolenia terapeutów i pacjentów”
    3. Planowane są także spotkania z polskimi psychoterapeutami;

F. TRENING OSOBISTY I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOTERAPII

  1. W czasie I roku odbędzie się zgrupowanie treningowej pracy osobistej tworzące okazję do pogłębienia samoświadomości i pracy nad intrapersonalnymi i interpersonalnymi aspektami własnego funkcjonowania.
  2. W czasie II roku odbędzie się zgrupowanie treningowej pracy osobistej opartej o metodykę Terapii Gestalt i pracy skoncentrowanej na doświadczaniu
  3. W czasie II roku kolejne sesje będą poświecone treningowi prowadzeniu sesji grupowych i analizie dynamiki grupowej oraz rozpoczęte będzie uczestnictwo w spotkaniach Grupy Balinta poświęconych analizie osobistych aspektów funkcjonowania w relacji terapeuta-klient
  4. W czasie III roku każdy z uczestników poprowadzi cykl 7 spotkań pomocy indywidualnej z wybraną osoba z innej grupy warsztatowej (pomiędzy spotkaniami będzie korzystał z konsultacji superwizyjnych) a następnie będzie miał okazje być klientem przez kolejne 7 sesji indywidualnych. Praca osobista przewidziana jest również w czasie warsztatów poświęconych pracy z autodestrukcją, z narracjami osobistymi i wyobrażeniami .
  5. Uczestnicy szkolenia, którzy nie korzystali jeszcze z indywidualnych sesji psychoterapii treningowej lub klinicznej są zachęcani/zobowiązywani do uzyskania takich doświadczeń w okresie szkolenia (poza programem)
  6. Rozwój zawodowy psychoterapeuty wymaga nie tylko uczestnictwa w szkoleniach i własnej psychoterapii i superwizji, które przygotowują do tego co najważniejsze – do uczenia się z osobistych doświadczeń uzyskiwanych w kontaktach z klientami przez cały okres wykonywania zawodu. Wspomaganie tego procesu to między innymi wdrażanie studentów do różnych form autoanalizy oraz dokonywania refleksji dotyczących własnych doświadczeń. Studenci będą otrzymywali różnorodne okazje w trakcie wybranych elementów pracy warsztatowej do uzyskiwania, zapisywania i analizowania własnych doświadczeń, sytuacji, snów, fantazji, lektur itp. – będą się uczyć prowadzenia NOR (notatek obserwacyjno-refleksyjnych).
  7. Seminarium na temat etycznych aspektów psychoterapii oraz roli wartości w procesie pomagania. W ramach zajęć uczestnicy będą zapoznawali się zapisami Kodeksu Etycznego Psychologa, Zasad Etycznych Psychoterapeuty PTP, Ethical Guidelines of The European Association for Psychotherapy oraz specyfiką dylematów etycznych związanych z różnymi typami sytuacji występujących w psychoterapii.

G. SUPERWIZJA KLINICZNA.

Superwizja własnej pracy terapeutycznej studentów stanowi jeden z podstawowych elementów szkolenia w kolejnych latach. W czasie każdej sesji odbywają się spotkania superwizyjne – superwizja indywidualna w małych grupach, prowadzone przez certyfikowanych superwizorów psychoterapii. Prezentacja kolejnych sesji psychoterapii przez studentów i analiza własnych kontaktów z klientami będzie obejmowała również korzystanie z zapisów audio i video dotyczące pracy z klientami oraz szkoleniowych scenek. Po każdym spotkaniu terapeutycznym z klientem student wypełnia arkusze analizy sesji i korzystając z nich przygotowuje się do spotkań superwizyjnych. W czasie II, III i IV roku każdy z uczestników przedstawi nagranie video prowadzonej przez siebie sesji psychoterapeutycznej.

H. STAŻ PRAKTYCZNY

Każdy ze studentów w swoim miejscu zamieszkania jest zobowiązany prowadzić systematyczne (cotygodniowe) spotkania indywidualne z kilkoma klientami oraz je dokumentować. Ze względu na duże różnice indywidualne między studentami w zakresie ich miejsc pracy i dotychczasowych doświadczeń klinicznych, mogą być tworzone indywidualne ścieżki szkolenia klinicznego. Dla części studentów po zaliczeniu II roku są tworzone warunki do prowadzenia indywidualnych klientów w ośrodku psychoterapeutycznym IPZ w ramach dodatkowego programu klinicznego (który nie jest objęty programem studiów podyplomowych), Istnieje także dodatkowa możliwość (nie objęta programem studiów podyplomowych) uczestniczenia w sesjach grupowych stacjonarnych oraz pracy jako koterapeuta/kotrener w grupach treningów psychologicznych, prowadzonych przez pracowników Instytutu Psychologii Zdrowia.

ZASADY OGÓLNE SZKOLENIA

  1. Zaliczanie szkolenia
    1. Oczekuje się obecności na wszystkich sesjach i wykonywania zadań domowych-nieobecność na więcej niż dwu sesjach uniemożliwia zaliczenie roku. Obecność na sesjach treningowych, sesjach dynamiki grupowej oraz sesjach 7 KROKÓW jest niezbędna dla zaliczenia roku.
    2. W przypadku nieobecności na większej ilości sesji niż jedna, konieczne jest uzgodnienie indywidualnego trybu odrobienia zaległości
    3. Sprawdzanie wiedzy z zakresu tych nurtów szkolenia które są oparte na lekturach dokonuje się na podstawie zaliczania sprawdzianów wiedzy . Dotyczy to przede wszystkim takich tematów jak;
    4. Zespoły zaburzeń klinicznych
    5. Zaburzenia osobowości
    6. Klasyczne i współczesne teorie osobowości
    7. Systemy psychoterapii
    8. Wybrane elementy wiedzy medycznej
    9. Zaliczenie domowych zadań praktycznych i wdrażania wybranych procedur dokonuje się na podstawie opracowania pisemnego
    10. Dla studentów, którzy nie ukończyli studiów psychologicznych przygotowane będą indywidualne programy lektur uzupełniające wiedzę z zakresu psychologii klinicznej
    11. Warunkiem zaliczenia kolejnych lat jest; obecność na sesjach, zaliczanie sprawdzianów oraz systematyczne przedstawianie indywidualnej pracy z klientami na spotkaniach superwizyjnych oraz nagrań video własnych sesji terapeutycznych w czasie kolejnych lat (2, 3 i 4)
    12. Warunkiem uzyskania dyplomu jest zaliczenie wszystkich lat oraz napisanie i uzyskanie akceptacji pracy dyplomowej, zawierającej opis i analizę przebiegu pracy terapeutycznej z klientem, która była przedmiotem superwizji i trwała nie krócej niż 24 sesje.
  2. Koszty studiów.
    1. Opłaty za szkolenie podyplomowe wnoszone przez studentów są bezzwrotne (tzn. Szkoła nie zwraca części pieniędzy w przypadku zrezygnowania przez studenta z uczestnictwa w całości lub w części zaplanowanych sesji).
    2. Osoby korzystające z rozłożenia opłaty na raty są zobowiązane do uregulowania całej należności w ustalonych terminach
    3. W ramach opłaty wniesione przez studenta Szkoła zobowiązuje się do realizacji zajęć dydaktycznych w trakcie kolejnych sesji wg załączonego harmonogramu, przeprowadzenia w trybie zwyczajnym sprawdzianów wiedzy i oceny prac domowych oraz do przekazania zbioru materiałów pomocniczych.
    4. Opłata za studia nie obejmuje kosztów ewentualnej indywidualnej psychoterapii studentów i staży klinicznych
    5. Staże kliniczne dla wybranych osób odbywane w oparciu o indywidualne uzgodnienia w ośrodku terapeutycznym Instytutu Psychologii Zdrowia –
  3. Zadania i obowiązki studenta.
    1. Czynny udział we wszystkich zajęciach i zaliczanie sprawdzianów
    2. Wykonywanie prac domowych
    3. Prowadzenie pracy terapeutycznej z własnymi pacjentami i omawianie jej w trakcie superwizji
    4. Przestrzeganie zasad etycznych psychoterapii oraz utrzymywanie poufności informacji osobistych dotyczących innych uczestników szkolenia.

Regulamin
PROFESJONALNEJ SZKOŁY PSYCHOTERAPII

  1. Profesjonalna Szkoła Psychoterapii , zwana dalej PSP prowadzi szkolenie podyplomowe stanowiące część integracyjnego programu szkolenia psychoterapeutów akredytowanego przez Naukową Sekcje Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego , przez Polskie Towarzystwa Psychologiczne oraz przez Polskie Stowarzyszenie Psychoterapii Integracyjnej
  2. Szkolenie w PSP prowadzone jest przez Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
  3. Warunki zakwalifikowania się do szkolenia
  4. ukończone studia wyższe potwierdzone tytułem magistra psychologii lub innej dziedziny mającej
  5. zastosowanie w pomocy psychologicznej i ochronie zdrowia lub dyplomem lekarza medycyny
  6. możliwość prowadzenia w czasie szkolenia pracy psychoterapeutycznej z klientami
  7. odbycie wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej której wynik ostatecznie decyduje o przyjęciu do PSP.
  8. Podstawowy zespół wykładowców i superwizorów PSP obejmuje osoby które posiadają certyfikaty superwizorów i psychoterapeutów PTP.
  9. Szkolenie w PSP obejmuje 4 lata , składa się z :
  10. I rok z 11 sesji weekendowych (od piątku do niedzieli, w tym trening osobisty od czwartku do niedzieli)
  11. II rok z 9 sesji (od piątku do niedzieli, w tym III i V sesja od czwartku do niedzieli)
  12. III rok z 9 sesji(od piątku do niedzieli, w tym IV i V sesja od czwartku do niedzieli)
  13. IV rok z 6 sesji(od piątku do niedzieli )
  14. Absolwenci PSP otrzymują świadectwo i dyplom ukończenia szkolenia podyplomowego
  15. Warunki uzyskania dyplomu ukończenia PSP:
  16. uczestnictwo we wszystkich sesjach szkolenia. Usprawiedliwienie ewentualnych nieobecności może się odbyć tylko zgodnie z zasadami szczegółowymi dla każdego roku podanymi w punkcie 8.
  17. aktywny udział w 150 godzinach superwizji. W przypadku nieobecności na superwizji w ramach sesji, student jest zobowiązany do odrobienia brakujących godzin superwizji u certyfikowanego superwizora PTP . Koszt tej dodatkowej superwizji nie jest objęty opłatą za studia podyplomowe PSP
  18. przestrzeganie „Zasad Ogólnych” PSP otrzymanych na pierwszej sesji I roku
  19. zaliczenie wszystkich zadań edukacyjnych zgodnie z zasadami szczegółowymi dla każdego roku podanymi w punkcie 9
  20. zaliczenie egzaminu końcowego złożonego z dwóch części : dyplomowej pracy pisemnej i egzaminu teoretycznego
  21. utrzymywania właściwej dla psychoterapeuty postawy etycznej i przestrzegania zasad kodeksu etycznego psychoterapeuty
  22. prowadzenie w okresie szkolenia pracy psychoterapeutycznej i poddawanie jej superwizji, co najmniej z kilkoma klientami
  23. uregulowanie wszystkich zobowiązań finansowych związanych ze szkoleniem w PSP.
  24. Zasady szczegółowe zaliczania poszczególnych lat szkolenia dotyczące nieobecności:
    1. w uzasadnionych przypadkach student może uzyskać zgodę dyrektora na zaliczenie nieobecności na
    2. dwóch sesji na I, II i III roku szkolenia poprzez wykonanie zadań dydaktycznych określonych przez zespół dydaktyczny PSP
    3. jednej sesji na IV roku szkolenia przez wykonanie zadań dydaktycznych określonych przez zespół dydaktyczny PSP
    4. spóźnienie dłuższe niż 60 minut lub zwolnienie się z części zajęć dłuższej niż 60 minut jest traktowana jako nieobecność na jednym dniu sesji i wliczana w limit możliwych do usprawiedliwienia nieobecności czyli 3 takie spóźnienia lub zwolnienia są liczone jako niezaliczenie jednej sesji
    5. nieobecność na więcej niż dwóch sesjach w czasie I, II i III roku lub więcej niż na jednej sesji na IV roku wymaga powtórzenia całego roku szkolenia
  25. Zasady szczegółowe zaliczania poszczególnych lat szkolenia dotyczące zadań dydaktycznych:
    1. warunkiem zaliczenia I roku (oprócz warunków wymienionych we wcześniejszych punktach) jest
    2. aktywne uczestniczenie w zajęciach
    3. napisanie Studium Osoby i oddanie najpóźniej na VIII sesję
    4. przeprowadzenie i opisanie sesji poznawczej z pacjentem , oddanie najpóźniej na sesję IX
    5. zaliczenie wszystkich sprawdzianów, w przypadku niezaliczenia student powinien uzgodnić sposób poprawy
    6. przedstawienie w czasie superwizji co najmniej dwóch klientów
    7. warunkiem zaliczenia II roku (oprócz warunków wymienionych we wcześniejszych punktach) jest
    8. aktywne uczestniczenie w zajęciach
    9. aktywny obowiązkowy udział w sesjach poświęconych pracy na procesie w grupie, nieobecność na którejś z tych sesji powoduje niezaliczenie roku z powodu braku możliwości odrobienia tego tematu w innej formie
    10. aktywny obowiązkowy udział w treningu Gestalt, nieobecność na którejś z tych sesji powoduje niezaliczenie roku z powodu braku możliwości odrobienia tego tematu w innej formie
    11. napisanie drugiego Studium Osoby i oddanie najpóźniej na VII sesji
    12. nagranie na DVD rozmowy terapeutycznej z pacjentem i przedstawienie w grupie na VI sesję
    13. zaliczenie wszystkich sprawdzianów, w przypadku niezaliczenia student powinien uzgodnić sposób poprawy
    14. przedstawienie w czasie superwizji co najmniej dwóch klientów
    15. warunkiem zaliczenia III roku (oprócz warunków wymienionych we wcześniejszych punktach) jest
    16. aktywne uczestniczenie w zajęciach
    17. aktywny obowiązkowy udział w sesjach poświęconych pracy indywidualnej W 7 KROKACH , nieobecność na którejś z tych sesji powoduje niezaliczenie roku z powodu braku możliwości odrobienia tego tematu w innej formie
    18. zaliczenie wszystkich sprawdzianów, w przypadku niezaliczenia student powinien uzgodnić sposób poprawy
    19. przedstawienie w czasie superwizji co najmniej czterech klientów
    20. nagranie na DVD rozmowy terapeutycznej z pacjentem i przedstawienie w grupie na VI sesji
    21. napisanie pracy dyplomowej i oddanie na IX sesji
    22. warunkiem zaliczenia IV roku (oprócz warunków wymienionych we wcześniejszych punktach) jest
    23. aktywne uczestniczenie w zajęciach
    24. zaliczenie wszystkich sprawdzianów, w przypadku niezaliczenia student powinien uzgodnić sposób poprawy
    25. przedstawienie w czasie superwizji co najmniej dwóch klientów
    26. nagranie na DVD rozmowy terapeutycznej z pacjentem i przedstawienie w grupie na II sesji
    27. zaliczenie pracy dyplomowej.
  26. W przypadku niezaliczenia pracy dyplomowej i egzaminu końcowego student ma prawo do zdawania egzaminu komisyjnego i napisania nowej pracy nie później jednak niż w ciągu dwóch lat od ukończenia IV roku PSP.
  27. W uzasadnionych przypadkach student ma możliwość wzięcia urlopu i po jego skończeniu , dalej kontynuować naukę.
  28. W uzasadnionych przypadkach student ma możliwość powtarzania roku.
  29. W przypadkach uzasadnionych podejrzeniem dotyczącym wystąpienia u studenta poważnych zaburzeń zdrowia psychicznego, mogących mieć negatywny wpływ na jego pracę terapeutyczną, dyrektor IPZ w porozumieniu z zespołem dydaktycznym, może podjąć decyzję o zawieszeniu normalnego trybu przyznawania dyplomu .
  30. W przypadkach niewymienionych w Regulaminie ostateczne decyzje podejmuje dyrektor PSP po zasięgnięciu opinii zespołu dydaktycznego.
 

logo-z-napisem-białe