HARMONOGRAM ZAJĘĆ SZKOLENIOWYCH 2015-2016
PROFESJONALNEJ SZKOŁY PSYCHOTERAPII
I rok
28/30.08.2015, 24.27.09., 23/25.10., 27/29.11., 18/20.12.2015
22/24.01.2016., 26/28.02.2016., 1/3.04.2016, 13/15.05.2016., 3/5.06.2016, 1/3.07.2016
II rok
11/13.09.2015., 9/11.10.2015., 12/15.11.2015, 11/13.12.2015
8/10.01.2016., 18/20.03.2016., 22/24.04.2016., 27/29.05.2016, 24/26.06.2016
III rok
4/6.09.2015., 2/4/10.2015, 6/8.11.2015., 4/6.12.2015.,
15/17.01.2016., 4/6.03.2016., 7/10.04.2016.,19/22.05., 10/12.06.2016
IV rok
18/20.09.2015., 16/18.10.2015., 20/22. 11.2015
11/13.03.2016., 15/17.04.2016., 17/19.06. 2016.
Program - podstawowe tematy szkolenia 2015-2019
A. PSYCHOLOGICZNE I MEDYCZNE ROZUMIENIE ZDROWEGO I ZABURZONEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA
W ramach tego nurtu studenci uzyskują wiedzę o zaburzeniach zdrowia psychicznego i ich leczeniu, o mechanizmach powstawania i psycho-bio-spolecznych aspektach tych zaburzeń, o chorobach somatycznych występujących u pacjentów korzystających z psychoterapii a także o wskazaniach do farmakoterapii i efektach najczęściej stosowanych leków psychotropowych. Studiowana będzie również wiedza o osobowości i rozwoju człowieka, o czynnikach rodzinnych i społecznych kształtujących osobowość oraz wpływających na powstawanie zaburzeń i na efekty psychoterapii.
- Klasyczne teorie osobowości i rozwoju.
Poznawanie teorii tworzących fundamenty myślenia klinicznego; Z. Freud, E. Erickson, G. Jung, A. Adler, H. S. Sullivan, E. Fromm, K. Horney, C. Rogers, Psychologia egzystencjalna (L. Binswanger, I.Yalom), Psychologia Wschodu, Koncepcje zdrowej osobowości i rozwoju Studiowanie wybranych koncepcji prowadzone będzie w oparciu o lektury (studenci otrzymają wypisy z wybranych tekstów) oraz przygotowanie analizy dydaktycznych studiów przypadków ilustrujących wybrane teorie, w połączeniu z dyskusją seminaryjną – znajomość jest sprawdzona przy pomocy pisemnych sprawdzianów Literatura podstawowa; C.S.Hall, G.Lindzey. TEORIE OSOBOWOŚCI. Warszawa 2004. PWN D.Ashcraft. TEORIE OSOBOWOŚCI – Studia przypadków. W-wa.2002.PWN
- Podstawowe zespoły zaburzeń psychicznych
Studenci zapoznają się z przeglądem wiedzy klinicznej o podstawowych rodzajach zaburzeń oraz o głównych nurtach poszukiwania i przyczyn. Proces uczenia jest oparty na lekturach i dyskusjach seminaryjnych oraz obejmuje sprawdziany wiedzy. Główne tematy;
- Przyczyny zaburzeń psychicznych – różne koncepcje wyjaśniające
- Stres i zaburzenia radzenia sobie
- Zaburzenia lękowe
- Zaburzenia nastroju – depresje i zaburzenia dwubiegunowe
- Zaburzenia somatoformiczne i dysocjacyjne
- Uzależnienia chemiczne i zachowania nałogowe
- Zaburzenia jedzenia i dysfunkcje seksualne
- Schizofrenia i zaburzenia urojeniowe
- Systemy diagnostyczne ICD–10, DSM IV
Proces uczenia będzie oparty na lekturach i dyskusjach seminaryjnych -znajomość lektur będzie sprawdzana przy pomocy pisemnych sprawdzianów. Lektura podstawowa. R.Carson, J.Butcher. PSYCHOLOGIA ZABURZEŃ.T.1 i 2.
- Typy zaburzeń osobowości.
Poznawanie podstawowych typów zaburzeń osobowości prowadzone będzie w oparciu o model myślenia klinicznego zawarty w amerykańskim systemie diagnostycznym DSM IV, inspirowany przez prace Theodora Millona. Zgodnie z nim zaburzenia w funkcjonowaniu osobowości występują w zasadzie w przypadku wszystkich zaburzeń emocjonalnych. Rozpoznawanie różnych typów osobowości i jej zaburzeń odgrywa ważną rolę wÂÂ indywidualizowaniu strategii psychoterapeutycznych bardziej dostosowanych do indywidualności pacjentów
- Współczesne koncepcje zaburzeń osobowości
- Osobowość paranoiczna
- Schizoidalne zaburzenia osobowości
- Schizotypowe zaburzenia osobowości
- Histrioniczne zaburzenia osobowości
- Osobowość narcystyczna
- Antyspołeczne zaburzenia osobowości
- Osobowość typu borderline
- Osobowość unikowa
- Osobowość zależna
- Obsesyjno-kompulsywne zaburzenia osobowości
- Osobowość depresyjna
- Osobowość bierno-agresywna
- Osobowość negatywistyczna
Proces uczenia będzie oparty na lekturach, filmowych prezentacjach 14 zaburzeń osobowości i dyskusjach seminaryjnych -ÂÂ znajomość lektur będzie sprawdzana przy pomocy pisemnych sprawdzianów. Lektura podstawowa; T.Millon, R.Davis. ZABURZENIA OSOBOWOŚCI WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE. 2004. IPZ. A.Beck.,A.Freeman, D.Davis. TERAPIA POZNAWCZA ZABURZEŃ OSOBOWOŚĆI. 2004. WUJ
- Medyczne aspekty zaburzeń i terapii
- Biologiczne podstawy funkcjonowania psychologicznego
- Chemiczne i psychologiczne modyfikowanie funkcjonowania mózgu
- Rozpoznawanie zaburzeń somatycznych wzbudzających objawy psychiczne
- Wiedza o metodach farmakoterapii i najczęściej stosowanych lekach psychotropowych
- Poszukiwanie integracji psychoterapii i farmakoterapii
B. POZNAWANIE I ROZUMIENIE PACJENTA I PRZEBIEGU PSYCHOTERAPII
- Poznawanie w celu pomagania -ÂÂ STUDIUM OSOBY W PROCESIE PSYCHOTERAPII
Ćwiczenie umiejętności systematycznego zbierania i opracowywania informacji o osobie korzystającej z pomocy, w celu pogłębienia zrozumienia jej sposobu życia, jej problemów oraz poszukiwania wyjaśnienia mechanizmów przyczynowych oraz ich genezy. Opracowywanie Studium Osoby dla klienta korzystającego z pomocy psychoterapeutycznej udzielanej przez studenta :
- WSTEPNA ORIENTACJA I ANALIZA
- wstępna orientacja w stanie i w sytuacji klienta
- Analiza sposobu życia klienta
- Rozpoznawanie problemów osobistych i zaburzeń
- OPRACOWANIE HIPOTEZ WYJASNIAJĄCYCH PROBLEMY I ZABURZENIA
- Określanie roli czynników nie psychologicznych
- Czynniki środowiskowe
- Właściwości i stan organizmu
- Określanie czynników psychologicznych
- DYSFUNKCJONALNE SCHEMATY OSOBISTE
- Deficyty umiejętności intrapersonalnych i interpersonalnych
- Inne czynniki – stan świadomości, konflikty dążeń i potrzeb, mechanizmy obronne,
- OKREŚLANIE GENEZY CZYNNIKÓW PSYCHOLOGICZNYCH
- Geneza schematów osobistych istotnych dla zrozumienia psychologicznych przyczyn problemów
- Rozpoznanie okoliczności poprzedzających nasilenie problemów
- Poznawanie procesu i planowanie w przebiegu psychoterapii
STUDIUM PROCESU PSYCHOTERAPII- ćwiczenie umiejętności systematycznego
- zbierania i opracowywania informacji o treści i przebiegu spotkań terapeutycznych,
- zbierania i opracowywania informacji o doświadczeniach uzyskiwanych przez klienta w czasie spotkań
- poszukiwania wyjaśnienia mechanizmów przyczynowych i ich genezy
- zbierania i opracowywania informacji o treści doświadczania spotkań i relacji przez terapeutę
- opis i analizowania przebiegu kolejnych etapów pracy psychoterapeutycznej
DIAGNOZA I PLANOWANIE POSTĘPOWANIA TERAPEUTYCZNEGO
- określanie celów i kierunków pracy terapeutycznej
- wybór i przygotowywanie strategii postępowania
- integrowanie strategii i metod
- przewidywanie i rozpoznawanie przeszkód
- ocena przebiegu i efektów
PRACA DYPLOMOWA – kliniczne studium procesu przeprowadzonej psychoterapii
C. KOMUNIKACJA TERAPEUTYCZNA I BUDOWANIE RELACJI
- WARSZTATY TERAPEUTYCZNEÂÂ - Podstawowe umiejętności komunikacji terapeutycznejÂÂ
Uczestnicy będą poznawać i ćwiczyć uniwersalne umiejętności profesjonalnej pomocy psychoterapeutycznej oparte na osobistych zdolnościach terapeuty do tworzenia pomocnej relacji terapeutycznej oraz na podstawowych umiejętnościach komunikacji terapeutycznej.
- Praca nad rozpoznawaniem i rozwijaniem tzw. „triady Rogersa”, czyli zdolności do
- Empatycznego rozumienia i komunikowania
- Akceptacji pacjenta i niezaborczej życzliwości
- Autentyczności w kontaktach i zaangażowania
- Rozumienie i ćwiczenie podstawowych zachowań komunikacyjnych terapeuty
- trenowanie umiejętności prowadzenia rozmowy rozwijającej relację terapeutyczną i pogłębiającej zrozumienie siebie przez klienta
Rozwijanie specyficznych umiejętności
- umiejętności stosowania interwencji poznawczych i behawioralnych
- umiejętności pracy z wyobrażeniami i fantazjami
- umiejętności prowadzenia pracy terapeutycznej skoncentrowanej na procesie doświadczania
- umiejętności prowadzenia spotkania grupowego.
D. GŁÓWNE SYSTEMY PSYCHOTERAPII I POSZUKIWANIE INTEGRACJI
- Wprowadzenie do głównych systemów psychoterapii.
Szkolenie koncentrować się będzie na zapoznaniu się z panoramą szkół i podejść psychoterapeutycznych. W oparciu o tę wiedzę studenci pod koniec szkolenia zostaną przygotowani do dokonania analizy porównawczej głównych nurtów myślenia o psychoterapii. Pogłębienie tej wiedzy dokonywać się będzie poprzez koncentrację na wybranych elementach aspektach procesu psychoterapii z uwzględnieniem czynników leczących w różnych podejściach.
- Terapie psychoanalityczne i psychodynamiczne
- Terapie egzystencjalne
- Terapia skoncentrowana na osobie
- Terapia Gestalt i podejścia skoncentrowane na doświadczaniu
- Terapie interpersonalne
- Terapie behawioralno-poznawcze
- Terapie systemowe
- Terapie konstruktywistyczne
- Perspektywy i wyzwania
- Poszukiwanie integracji różnych podejść psychoterapeutycznych
W sposób pogłębiony studenci będą się zapoznawać z teorią i praktyką takich podejść jak
- Psychoterapia skoncentrowana na osobie wg. Carla Rogersa
- Terapia multimodalna Arnolda Lazarusa
- Integracyjne podejście behawioralno-poznawcze (wg. Aarona Becka i Donalda Meichenbauma)
- Terapia schematów osobistych (wg.Jeffreya Younga)
- Terapia skoncentrowana na doświadczaniu (wg.Leslie Greenberga)
- Podejście egzystencjalne (wg. Irvina Yaloma)
- Integracyjny model 7 ścieżek psychoterapeutycznych
- Uzdrawiająca relacja terapeutyczna
- Eksploracja doświadczeń
- Modyfikacje poznawcze i behawioralne
- Dramatyzacje wyobrażeniowe i ekspresyjne
- Uzyskiwanie wglądu i zrozumienia siebie
- Rekonstrukcja narracji osobistych
- Wspieranie zmian sposobu życia przez pacjenta
Proces uczenia będzie oparty na lekturach, studiach przypadków i dyskusjach seminaryjnych, oraz analizach filmowych zapisów sesji terapii prowadzonej przez przedstawicieli głównych podejść terapeutycznych.ÂÂ Znajomość lektur będzie sprawdzana przy pomocy pisemnych sprawdzianów
Literatura podstawowa;
ÂÂ
- J.O.Prochaska, J.C.Norcross.ÂÂ SYSTEMY PSYCHOTERAPII– analiza transteoretyczna.2006.
- J .Mellibruda.ÂÂ SIEDEM ŚCIEŻEK INTEGRACJI PSYCHOTERAPIIÂÂ – ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie. 2011.Warszawa.IPZ.
- C.Czabała.ÂÂ CZYNNIKI LECZĄCE W PSYCHOTERAPII. 2005.PWN.
- PSYCHOTERAPIA – TEORIAÂÂ pod red. L.Grzesiuk.2005. Eneteia.
- L.Greenberg, J.Watson.-ÂÂ PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA EMOCJACH. 2009. IPZ
- PSYCHOTERAPIA INTEGRACYJNA. Studia przypadkówÂÂ pod red. G.Stricker, J.Gold. 2010. IPZ
- J .Mellibruda. –ÂÂ TEORIA I PRAKTYKA TERAPII GESTALT. 2010. IPZ
- E,Rafaeli, D.Bernstein, J.Young.ÂÂ PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA SCHEMATACH.2011.IPZ
- M.Cooper. -ÂÂ EFEKTYWNOŚĆ PSYCHOTERAPII. Wyniki badań i praktyka kliniczna.2010.IPZ
ÂÂ
E. METODY I STRATEGIE TERAPEUTYCZNE ORAZ STYL PRACY WYBITNYCH PSYCHOTERAPEUTÓW
- Strategie i procedury tematyczne w psychoterapii
W ramach cyklu seminariów warsztatowych uczestnicy poznają strategie pracy psychoterapeutycznej oraz procedury specyficzne dla;
- podejścia poznawczo-behawioralnego CBT- J.Persons, J.Davidson, M.Tomkins, J.Beck
- podejścia behawioralnego w pracy z zaburzeniami lękowymi – atakami paniki i zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi- D.Clark, A.Turner
- podejścia integracyjnego w pracy z zaburzeniami lękowymi- L.Greenberg, B.Wolfe
- procedury i eksperymenty gestaltowskie
- Strategie i procedury pracy z lękiem i z depresją
- Strategie i procedury pracy z gniewem -
- strategia i procedury pracy z autodestrukcją – praca z Okrutnym Krytykiem Wewnętrznym
- Strategie pracy nad śladami traumatycznych doświadczeń i toksycznych relacji w dzieciństwie
- Umiejętności i strategie pracy z grupami
- Umiejętności i strategie pracy z parami
- Procedury pracy z wyobraźnią i kierowana fantazją
- Strategie pracy z destrukcyjnymi schematami osobistymi
- Strategie i procedury pracy z zaburzeniami odżywiania
- Rekomendacje do pracy z osobami uzależnionymi
- Metodyka pracy w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniu
- Rozmowa psychoanalityczna – dr Ewa Kobylińska z Frankfurckiego Instytutu Psychoanalitycznego
- Warsztaty mistrzów- prezentacje i analizy sesji wybitnych psychoterapeutów.
Uczenie się profesjonalnej psychoterapii obejmuje także poszukiwanie osobistego stylu wykonywania tej pracy. Wymaga to połączenia kilku nurtów szkolenia i rozwoju zawodowego. Jednym z nich jest poznawanie tych terapeutów, którzy osiągnęli już wysoki stopień zaawansowania profesjonalnego, poznawania ich sposobu myślenia i osobistych doświadczeń oraz obserwowanie ich zachowania w konkretnych kontaktach z klientami. Szkolenie w tym zakresie będzie obejmowało;
- Oglądanie i analizowanie filmów pokazujących pracę psychoterapeutyczną takich terapeutów jak:ÂÂ Carl Rogers, Fritz Perls, Albert Ellis, James Bugental, Perry London, , Nathaniel Raskin, Marvin Goldfried
Arnold Lazarus, , Leslie Greenberg, Donald Meichenbaum, John Norcross, Judith Beck, Ervin i Miriam , Poolster, Paul Wachtel, Michael Yapko, Mary Goulding, John Krumboltz, Stephen Lanton, Milton Erickson, Irvin Yalom, Natalia Rogers, Ernesto Rossi, Stanley Messer, James Masterson, Jeffrey Young ,
- Analizę rekomendacji terapeutycznych zawartych w książce Irvina Yaloma - „DAR TERAPII – list otwarty do nowego pokolenia terapeutów i pacjentów”
- Planowane są także spotkania z polskimi psychoterapeutami;
F. TRENING OSOBISTY I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOTERAPII
- W czasie I roku odbędzie się zgrupowanie treningowej pracy osobistej tworzące okazję do pogłębienia samoświadomości i pracy nad intrapersonalnymi i interpersonalnymi aspektami własnego funkcjonowania.
- W czasie II roku odbędzie się zgrupowanie treningowej pracy osobistej opartej o metodykę Terapii Gestalt i pracy skoncentrowanej na doświadczaniu
- W czasie II roku kolejne sesje będą poświecone treningowi prowadzeniu sesji grupowych i analizie dynamiki grupowej oraz rozpoczęte będzie uczestnictwo w spotkaniach Grupy Balinta poświęconych analizie osobistych aspektów funkcjonowania w relacji terapeuta-klient
- W czasie III roku każdy z uczestników poprowadzi cykl 7 spotkań pomocy indywidualnej z wybraną osoba z innej grupy warsztatowej (pomiędzy spotkaniami będzie korzystał z konsultacji superwizyjnych) a następnie będzie miał okazje być klientem przez kolejne 7 sesji indywidualnych. Praca osobista przewidziana jest również w czasie warsztatów poświęconych pracy z autodestrukcją, z narracjami osobistymi i wyobrażeniami .
- Uczestnicy szkolenia, którzy nie korzystali jeszcze z indywidualnych sesji psychoterapii treningowej lub klinicznej są zachęcani/zobowiązywani do uzyskania takich doświadczeń w okresie szkolenia (poza programem)
- Rozwój zawodowy psychoterapeuty wymaga nie tylko uczestnictwa w szkoleniach i własnej psychoterapii i superwizji, które przygotowują do tego co najważniejsze – do uczenia się z osobistych doświadczeń uzyskiwanych w kontaktach z klientami przez cały okres wykonywania zawodu. Wspomaganie tego procesu to między innymi wdrażanie studentów doÂÂ różnych form samopoznania oraz dokonywania refleksji dotyczących własnych doświadczeń. Studenci będą otrzymywali różnorodne okazje w trakcie wybranych elementów pracy warsztatowej do uzyskiwania, zapisywania i analizowania własnych doświadczeń, sytuacji, snów, fantazji, lektur itp. – będą się uczyć prowadzenia NOR (notatek obserwacyjno-refleksyjnych).
- Seminarium na temat etycznych aspektów psychoterapii oraz roli wartości w procesie pomagania. W ramach zajęć uczestnicy będą zapoznawali się zapisami Kodeksu Etycznego Psychologa, Zasad Etycznych Psychoterapeuty PTP, Ethical Guidelines of The European Association for Psychotherapy oraz specyfiką dylematów etycznych związanych z różnymi typami sytuacji występujących w psychoterapii.
G. SUPERWIZJA KLINICZNA.
Superwizja własnej pracy terapeutycznej studentów stanowi jeden z podstawowych elementów szkolenia w kolejnych latach. W czasie każdej sesji odbywają się spotkania superwizyjne – superwizja indywidualna w małych grupach, prowadzone przez certyfikowanych superwizorów psychoterapii. Prezentacja kolejnych sesji psychoterapii przez studentów i analiza własnych kontaktów z klientami będzie obejmowała również korzystanie z zapisów audio i video dotyczące pracy z klientami oraz szkoleniowych scenek. Po każdym spotkaniu terapeutycznym z klientem student wypełnia arkusze analizy sesji i korzystając z nich przygotowuje się do spotkań superwizyjnych. W czasie II, III i IV roku każdy z uczestników przedstawi nagranie video prowadzonej przez siebie sesji psychoterapeutycznej.
H. STAŻ PRAKTYCZNY
Każdy ze studentów w swoim miejscu zamieszkania jest zobowiązany prowadzić systematyczne (cotygodniowe) spotkania indywidualne z kilkoma klientami oraz je dokumentować. Ze względu na duże różnice indywidualne między studentami w zakresie ich miejsc pracy i dotychczasowych doświadczeń klinicznych, mogą być tworzone indywidualne ścieżki szkolenia klinicznego. Dla części studentów po zaliczeniu II roku są tworzone warunki do prowadzenia indywidualnych klientów w ośrodku psychoterapeutycznym IPZ w ramach dodatkowego programu klinicznego (który nie jest objęty programem studiów podyplomowych), Istnieje także dodatkowa możliwość (nie objęta programem studiów podyplomowych) uczestniczenia w sesjach grupowych stacjonarnych oraz pracy jako koterapeuta/kotrener w grupach treningów psychologicznych, prowadzonych przez pracowników Instytutu Psychologii Zdrowia.
ZASADY OGÓLNE SZKOLENIA
- Zaliczanie szkolenia
- Oczekuje się obecności na wszystkich sesjach i wykonywania zadań domowych-nieobecność na więcej niż dwu sesjach uniemożliwia zaliczenie roku. Obecność na sesjach treningowych, sesjach dynamiki grupowej oraz sesjach 7 KROKÓW jest niezbędna dla zaliczenia roku.
- W przypadku nieobecności na większej ilości sesji niż jedna, konieczne jest uzgodnienie indywidualnego trybu odrobienia zaległości
- Sprawdzanie wiedzy z zakresu tych nurtów szkolenia które są oparte na lekturach dokonuje się na podstawie zaliczania sprawdzianów wiedzy . Dotyczy to przede wszystkim takich tematów jak;
- Zespoły zaburzeń klinicznych
- Zaburzenia osobowości
- Klasyczne i współczesne teorie osobowości
- Systemy psychoterapii
- Wybrane elementy wiedzy medycznej
- Zaliczenie domowych zadań praktycznych i wdrażania wybranych procedur dokonuje się na podstawie opracowania pisemnego
- Dla studentów, którzy nie ukończyli studiów psychologicznych przygotowane będą indywidualne programy lektur uzupełniające wiedzę z zakresu psychologii klinicznej
- Warunkiem zaliczenia kolejnych lat jest; obecność na sesjach, zaliczanie sprawdzianów oraz systematyczne przedstawianie indywidualnej pracy z klientami na spotkaniach superwizyjnych oraz nagrań video własnych sesji terapeutycznych w czasie kolejnych lat (2, 3 i 4)
- Warunkiem uzyskania dyplomu jest zaliczenie wszystkich lat oraz napisanie i uzyskanie akceptacji pracy dyplomowej, zawierającej opis i analizę przebiegu pracy terapeutycznej z klientem, która była przedmiotem superwizji i trwała nie krócej niż 24 sesje.
- Koszty studiów.
- Opłaty za szkolenie podyplomowe wnoszone przez studentów są bezzwrotne (tzn. Szkoła nie zwraca części pieniędzy w przypadku zrezygnowania przez studenta z uczestnictwa w całości lub w części zaplanowanych sesji).
- Osoby korzystające z rozłożenia opłaty na raty są zobowiązane do uregulowania całej należności w ustalonych terminach
- W ramach opłaty wniesione przez studenta Szkoła zobowiązuje się do realizacji zajęć dydaktycznych w trakcie kolejnych sesji wg załączonego harmonogramu, przeprowadzenia w trybie zwyczajnym sprawdzianów wiedzy i oceny prac domowych oraz do przekazania zbioru materiałów pomocniczych.
- Opłata za studia nie obejmuje kosztów ewentualnej indywidualnej psychoterapii studentów i staży klinicznych
- Staże kliniczne dla wybranych osób odbywane w oparciu o indywidualne uzgodnienia w ośrodku terapeutycznym Instytutu Psychologii Zdrowia –
- Zadania i obowiązki studenta.
- Czynny udział we wszystkich zajęciach i zaliczanie sprawdzianów
- Wykonywanie prac domowych
- Prowadzenie pracy terapeutycznej z własnymi pacjentami i omawianie jej w trakcie superwizji
- Przestrzeganie zasad etycznych psychoterapii oraz utrzymywanie poufności informacji osobistych dotyczących innych uczestników szkolenia.
Regulamin PROFESJONALNEJ SZKOŁY PSYCHOTERAPII
- Profesjonalna Szkoła Psychoterapii , zwana dalej PSP prowadzi szkolenie podyplomowe stanowiące część integracyjnego programu szkolenia psychoterapeutów akredytowanego przez Naukową Sekcje Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego , przez Polskie Towarzystwa Psychologiczne oraz przez Polskie Stowarzyszenie Psychoterapii Integracyjnej
- Szkolenie w PSP prowadzone jest przez INSTYTUT PSYCHOLOGII ZDROWIA Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
- Warunki zakwalifikowania się do szkolenia
- ukończone studia wyższe potwierdzone tytułem magistra psychologii lub innej dziedziny mającej zastosowanie w pomocy psychologicznej i ochronie zdrowia lub dyplomem lekarza medycyny
- możliwość prowadzenia w czasie szkolenia pracy psychoterapeutycznej z klientami
- odbycie wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej której wynik ostatecznie decyduje o przyjęciu do PSP.
- Podstawowy zespół wykładowców i superwizorów PSP obejmuje osoby które posiadają certyfikaty superwizorów i psychoterapeutów PTP.
- Szkolenie w PSP obejmuje 4 lata , składa się z :
- I rok z 11 sesji weekendowych (od piątku do niedzieli, w tym trening osobisty od czwartku do niedzieli)
- II rok z 9 sesji (od piątku do niedzieli, w tym III i V sesja od czwartku do niedzieli)
- III rok z 9 sesji(od piątku do niedzieli, w tym IV i V sesja od czwartku do niedzieli)
- IV rok ze 5 sesji( II i III od czwartku do niedzieli, IV sesja od soboty do niedzieli).
- Absolwenci PSP otrzymują świadectwo i dyplom ukończenia szkolenia podyplomowego
- Warunki uzyskania dyplomu ukończenia PSP:
- uczestnictwo we wszystkich sesjach szkolenia. Usprawiedliwienie ewentualnych nieobecności może się odbyć tylko zgodnie z zasadami szczegółowymi dla każdego roku podanymi w punkcie 8.
- aktywny udział w 150 godzinach superwizji. W przypadku nieobecności na superwizji w ramach sesji, student jest zobowiązany do odrobienia brakujących godzin superwizji u certyfikowanego superwizora PTP . Koszt tej dodatkowej superwizji nie jest objęty opłatą za studia podyplomowe PSP
- przestrzeganie „Zasad Ogólnych” PSP otrzymanych na pierwszej sesji I roku
- zaliczenie wszystkich zadań edukacyjnych zgodnie z zasadami szczegółowymi dla każdego roku podanymi w punkcie 9
- zaliczenie egzaminu końcowego złożonego z dwóch części : dyplomowej pracy pisemnej i egzaminu teoretycznego
- utrzymywania właściwej dla psychoterapeuty postawy etycznej i przestrzegania zasad kodeksu etycznego psychoterapeuty
- prowadzenie w okresie szkolenia pracy psychoterapeutycznej i poddawanie jej superwizji, co najmniej z kilkoma klientami
- uregulowanie wszystkich zobowiązań finansowych związanych ze szkoleniem w PSP.
- Zasady szczegółowe zaliczania poszczególnych lat szkolenia dotyczące nieobecności:
- w uzasadnionych przypadkach student może uzyskać zgodę dyrektora na zaliczenie nieobecności na
- dwóch sesji na I, II i III roku szkolenia poprzez wykonanie zadań dydaktycznych określonych przez zespół dydaktyczny PSP
- jednej sesji na IV roku szkolenia przez wykonanie zadań dydaktycznych określonych przez zespół dydaktyczny PSP
- nieobecność na więcej niż dwóch sesjach w czasie I, II i III roku lub więcej niż na jednej sesji na IV roku wymaga powtórzenia całego roku szkolenia
- Zasady szczegółowe zaliczania poszczególnych lat szkolenia dotyczące zadań dydaktycznych:
- warunkiem zaliczenia I roku (oprócz warunków wymienionych we wcześniejszych punktach) jest
- aktywne uczestniczenie w zajęciach
- napisanie Studium Osoby i oddanie najpóźniej na VIII sesję
- przeprowadzenie i opisanie sesji poznawczej z pacjentem , oddanie najpóźniej na sesję IX
- zaliczenie wszystkich sprawdzianów, w przypadku niezaliczenia student powinien uzgodnić sposób poprawy
- przedstawienie w czasie superwizji co najmniej dwóch klientów
- warunkiem zaliczenia II roku (oprócz warunków wymienionych we wcześniejszych punktach) jest
- aktywne uczestniczenie w zajęciach
- aktywny obowiązkowy udział w sesjach poświęconych pracy na procesie w grupie, nieobecność na którejś z tych sesji powoduje niezaliczenie roku z powodu braku możliwości odrobienia tego tematu w innej formie
- aktywny obowiązkowy udział w treningu Gestalt, nieobecność na którejś z tych sesji powoduje niezaliczenie roku z powodu braku możliwości odrobienia tego tematu w innej formie
- napisanie drugiego Studium Osoby i oddanie najpóźniej na VII sesji
- nagranie na DVD rozmowy terapeutycznej z pacjentem i przedstawienie w grupie na VI sesję
- zaliczenie wszystkich sprawdzianów, w przypadku niezaliczenia student powinien uzgodnić sposób poprawy
- przedstawienie w czasie superwizji co najmniej dwóch klientów
- warunkiem zaliczenia III roku (oprócz warunków wymienionych we wcześniejszych punktach) jest
- aktywne uczestniczenie w zajęciach
- aktywny obowiązkowy udział w sesjach poświęconych pracy indywidualnej W 7 KROKACH , nieobecność na którejś z tych sesji powoduje niezaliczenie roku z powodu braku możliwości odrobienia tego tematu w innej formie
- zaliczenie wszystkich sprawdzianów, w przypadku niezaliczenia student powinien uzgodnić sposób poprawy
- przedstawienie w czasie superwizji co najmniej czterech klientów
- nagranie na DVD rozmowy terapeutycznej z pacjentem i przedstawienie w grupie na VI sesji
- napisanie pracy dyplomowej i oddanie na IX sesji
- warunkiem zaliczenia IV roku (oprócz warunków wymienionych we wcześniejszych punktach) jest
- aktywne uczestniczenie w zajęciach
- zaliczenie wszystkich sprawdzianów, w przypadku niezaliczenia student powinien uzgodnić sposób poprawy
- przedstawienie w czasie superwizji co najmniej dwóch klientów
- nagranie na DVD rozmowy terapeutycznej z pacjentem i przedstawienie w grupie na II sesji
- zaliczenie pracy dyplomowej.
- W przypadku niezaliczenia pracy dyplomowej i egzaminu końcowego student ma prawo do zdawania egzaminu komisyjnego i napisania nowej pracy nie później jednak niż w ciągu dwóch lat od ukończenia IV roku PSP.
- W uzasadnionych przypadkach student ma możliwość wzięcia urlopu i po jego skończeniu , dalej kontynuować naukę. W uzasadnionych przypadkach student ma możliwość powtarzania roku.
- W przypadkach uzasadnionych podejrzeniem dotyczącym wystąpienia u studenta poważnych zaburzeń zdrowia psychicznego, mogących mieć negatywny wpływ na jego pracę terapeutyczną, dyrektor IPZ w porozumieniu z zespołem dydaktycznym, może podjąć decyzję o zawieszeniu normalnego trybu przyznawania dyplomu .
- W przypadkach niewymienionych w Regulaminie ostateczne decyzje podejmuje dyrektor PSP po zasięgnięciu opinii zespołu dydaktycznego.
Strona jest w trakcie przygotowywania
Rocznik H
Rocznik I
Rocznik J
Rocznik K
|