Portal psychologiczny: Instytut Psychologii Zdrowia

Czy płyty DVD dla maluchów są skuteczne?

881941_looking_together Wszyscy rodzice chcieliby by ich dzieci były mądre. To pragnienie napędza rynek programów i filmów stworzonych specjalnie po to by stymulować rozwój dzieci. Dr Judy S. DeLoache prowadziła badania mające na celu weryfikację czy reklamowane filmy istotnie wpływają na rozwój werbalny najmłodszych.

 

 

 

 

 

 

W ramach projektu badawczego przebadano 96 rodzin z dziećmi w wieku od 12 do 18 miesięcy. Część z badanych dzieci oglądała popularne DVD dla dzieci kilka razy w tygodniu – połowa z nich w towarzystwie opiekuna a połowa samodzielnie. Druga część dzieci nie oglądała programu ale ich rodzice poproszeniu byli, by w codziennych rozmowach ćwiczyć z dziećmi określone słowa (te same, które pojawiały się na DVD). Badanie trwało cztery tygodnie – było poprzedzone sprawdzeniem znajomości słów przez dzieci oraz kończyło się takim samym testem.

Okazało się, że dzieci, które regularnie oglądały DVD nie wykazywały się lepszą znajomością wskazanych słów – niezależnie od tego czy oglądały film samodzielnie, czy w towarzystwie osoby dorosłej. Badaczka sugeruje, że w tym wieku dzieci nie są w stanie powiązać symboli prezentowanych na ekranie z ich realnymi odpowiednikami. Stwierdzono również, że im przychylniej rodzic był nastawiony do tej formy edukacji tym lepiej szacował ich skuteczność, co tłumaczyłoby entuzjastyczne opinie na temat dziecięcych DVD w Internecie.

Okazuje się, że najskuteczniejszą formą nauki mowy jest zwyczajne rozmawiania z dziećmi – tak jak rodzice robią to od pokoleń.

Źródło: Association for Psychological Science

logo-z-napisem-białe